Microsoft 365
Microsoft 365 (M365) är en molnbaserad plattform med verktyg för att arbeta var som helst och på olika plattformar.
Den innehåller förutom kontorsprogram (Word, Powerpoint, Excel, Outlook e-post och Outlook kalender), även flera andra tjänster som exempelvis program för att diskutera, utbyta idéer, planera, samarbeta och dela dokument.
Nedan finns de regler och rutiner som gäller vid användning av M365 samt information om de M365-tjänster som Mittuniversitetet supporterar.
Regler för Microsoft 365 (pdf)
Rutinbeskrivning för digitala arbetsytor
Mittuniversitetets utbildningsguider för att skapa teams
E-post och teams utifrån arkivkrav och GDPR
Sida med guider för samtliga M365 produkter/appar
Översiktsbild:
Microsoft 365
Skapa: Word, Excel och PowerPoint
Introduktion och utbildning i Office
Guiderna nedan om Word, Excel och PowerPoint visar funktionerna när du öppnar programmen i webbläsaren. Öppnar du ett Word-, Excel- eller PowerPoint-dokument i Teams så finns ett begränsat urval programfunktioner. Använd knappen med tre punkter när du öppnat ett dokument i Teams och i stället vill öppna det i webbläsaren (via Sharepoint) eller med officeprogrammen i din dator för att få tillgång till alla funktioner.
Windows
Mac
Mallar
Skapa: OneNote – en digital anteckningsbok
OneNote är ett alternativ till en vanlig anteckningsbok. Du har där en egen plats för att snabbt spara ner dina tankar, idéer och planer. Jobbar du i grupp är OneNote bra för de gemensamma mötesanteckningarna.
Introduktion och utbildning i OneNote
Spara: OneDrive – en personlig yta för sparade filer
OneDrive är din personliga yta där du kan spara filer. Du äger dem, men om du vill kan du dela utvalda dokument med andra, och i realtid, tillsammans eller på varsitt håll, jobba i dokumentet och uppdatera det.
Introduktion och utbildning i OneDrive
Spara: SharePoint – en gemensam yta för sparade filer
SharePoint är en gemensam yta där filer från ett team sparas. Filerna delas inom teamet och alla teammedlemmar kan i realtid jobba med filerna.
Introduktion och utbildning i SharePoint
Kommunicera/samarbeta: Outlook – e-post och kalender
Introduktion och utbildning i Outlook
Kommunicera/samarbeta: Teams – mötesverktyg och chattbaserad samarbetsyta
Teams är en samarbetsyta där det går att skapa specifika grupper för exv. din institution/avdelning/motsvarande eller för ett projekt/arbetsområde. Där kan gruppen dela filer och samarbeta i realtid. Det går även att koppla in andra externa applikationer. Du kan också använda Teams för att ringa telefonsamtal, chatta, delta i samtal och onlinemöten.
Introduktion och utbildning i Teams
Instruktioner för Teams
- Checklista vid användning av Teams (PDF)
- Best practice - att använda Teams som lärare, team med studenter
- Arbetshandbok – förslag till arbetshandbok för ditt Team
Skapa grupprum (breakout rooms) vid möten
Funktionen ser du som en knapp i mötespanelen när du håller ett möte, men det är endast du som är organisatör av mötet som ser grupprums-knappen och som kan skapa grupprum.
Kontakt
