Teams
Samarbete i grupper
Teams är din digitala samarbetsplattform där du kan skapa grupper för din institution, avdelning eller projekt. Här kan du enkelt dela filer, samarbeta i realtid och hålla alla uppdaterade på ett och samma ställe. Dessutom kan du integrera externa applikationer för att göra arbetsflödet ännu smidigare. Teams gör det också enkelt att chatta, ringa telefonsamtal och delta i samtal och online-möten – allt för att underlätta kommunikationen och samarbetet i ditt team.
Introduktion och utbildning i Teams
Arbetssätt i Teams
Kanaler:
I Teams organiseras arbetet i kanaler inom varje team. Kanaler är till för att diskutera specifika ämnen, avdelningar eller projekt, och används för text-, ljud- och videokonversationer samt fil- och appdelning. Det finns tre typer av kanaler:
- Standardkanaler (öppna för alla teammedlemmar)
- Privata kanaler (för specifika personer)
- Delade kanaler (för samarbete inom och utanför organisationen)
Varje kanal har flikar som organiserar innehållet. Inlägg visar alla konversationer, där du kan svara på meddelanden i trådar.
På fliken Filer lagras delade filer. Du kan även lägga till appar eller filer på extra flikar.
Aviseringar kan anpassas per kanal, och du kan sortera, dölja eller gruppera kanaler för bättre översikt och hantering.
Chattar
I Microsoft Teams används chattar för snabbmeddelanden mellan dig och andra. Chatten är privat och synlig bara för de personer du kommunicerar med. Du kan chatta med en eller flera personer, vilket gör det lätt att samarbeta samt att det minskar antalet e-postmeddelanden.
I Teams finns det två typer av chattar:
- Privata chattar mellan två och flera personer.
- Gruppchattar, där flera personer kan delta i samma diskussion
I en chatt kan du dela filer, bilder, länkar, och till och med göra videomöten direkt från chatten. Du kan också reagera på meddelanden med emojis och @omnämnanden för att rikta uppmärksamheten mot specifika personer.
Du kan organisera dina chattar genom att markera viktiga konversationer eller dölja de du inte behöver längre, för att hålla översikten.
Guider som kan hjälpa dig att arbeta effektivare i Teams
- Guider kring Teams allmänna funktioner
- Guider kring Teams funktioner för samarbete
- Guider kring Teams funktioner för möten
- Lägg till en lista i ett team
- Använda Forms i ett team
3:e parts appar
Idag finns det ett antal 3-e parts appar som kan användas i Teams, men för att använda de krävs ett godkännade då det är en molntjänst.
Läs mer på molntjänstsidan hur du gör en ansökan.
Teamstelefoni
Teamstelefoni innebär att du kan ringa och ta emot samtal till och från Teams. Med tjänsten Teamstelefoni har du två olika telefonnummer: Ett fast telefonnummer (010-) och ett mobilnummer (07x-) som är sammanknutna i växeln.
Eftersom Teams används som kommunikationskanal för vår telefoni är det viktigt att alltid vara inloggad i Temas när man sitter vid datorn. Detta för att vi som medarbetare skall kunna nå varandra och även för att underlätta för våra telefonister när någon ringer och söker oss.