Telefoni
Här hittar du vanliga frågor och svar samt guider för telefoni.
Mittuniversitetets Telefoni
Universitetets telefoni omfattar växel- och telefonisystemet Trio, tjänstetelefoner, abonnemang och Teams telefoni.
Universitetets telefonileverantör är Tele2. Det är alltid närmaste chef som ansvarar för beställning av ny telefon samt abonnemang. Den telefonmodell som erbjuds är den som vi för tillfället har som standardmodell. Universitetet ersätter inte inköp av någon annan modell än den som erbjuds.
Felanmälan vad gäller problem görs via mejl till itsupport@miun.se eller direkt i Serviceportalen.
Telefoni
Vad gör jag om min tjänstemobil (Miun-mobil) gått sönder
Har din tjänstemobil (Miun-mobil) gått sönder så vänder du dig direkt till den lokala reparationsverkstaden på respektive ort:
Sundsvall
Fix My Phone (Birsta City)
www.birstacity.se/sv-se/stores/fix-my-phone
Östersund
Smartfix (Hamngatan 19)
Elektronik reparatör | Smartfix | Jämtlands län
För vägbeskrivning och aktuella öppettider se hemsidan för respektive reparationsverkstad.
OBSERVERA!
Vid besöket hos Fix My Phone/Smartfix behöver du endast uppge att du kommer från Mittuniversitetet, ditt namn och avdelning/institution samt avdelnings/institutionsreferens (ex. 9531) vid inlämning av din tjänstemobil.
Vad gör jag om min mobiltelefon blir borttappad eller stulen
Om du tappat bort eller fått din mobiltelefon stulen så ska du skapa ett ärende om det i Serviceportalen. Du kan även skicka ett mejl IT Support.
Guider & Rutiner
Här hittar du användbara guider och rutiner för tjänstetelefonen. Sidan är under uppbyggnad och kommer att fyllas på med fler aktuella guider och rutiner. Saknar du en guide eller rutin hör av dig till oss på IT Support så hjälper vi dig.
Instruktioner för hur du överför innehållet från den gamla tjänstetelefonen till den nya tjänstetelefonen vid byte av telefon och vad som gäller om du inte vill överföra något innehåll:
Guide: Hur du gör för att överföra innehåll från den gamla tjänstetelefonen till den nya enheten
Guide: If you have content that you want to transfer from your old mobile phone to the new device
Guide: Hur du gör om du inte vill överföra något innehåll från den gamla tjänstelefonen till den nya enheten
Guide: If you do not want to transfer any content from your old mobile phone to the new device
Eduroam:
Guide: Hur du kopplar upp tjänstetelefonen mot Eduroam
Guide: How to connect to Eduroam
Guide: Glöm eduroam nätverket
Googlekonto:
Guide: Hur du skapar ett Googlekonto om du saknar ett sådant
Guide: How to create a Google Account if you do not have one
Riktlinjer för mobila enheter
Här kan du läsa om vilka riktlinjer Mittuniversitetet har för användning av smarta telefoner, surfplattor och andra bärbara enheter (gäller inte bärbara datorer) med fokus på skydd av Mittuniversitetets information.
Internetdelning via mobiltelefon
Tänk på att i första hand välja att gå ut på Internet via WiFi eller fast nät (bredband hemma eller på kontoret). Även på resa finns ofta WiFi tillgängligt på tåg, stationer, flygplatser, hotell och konferenslokaler. Genom att använda dessa minskar du användningen av data från din mobilsurf och kan således använda denna när du verkligen behöver det.
Du kan dela din surf i ditt mobilabonnemang med en annan enhet som tex. din laptop, iPad eller annan enhet. Detta kan göras på tre olika sätt: med USB-sladd, via Bluetooth eller genom trådlöst nätverk.
Enklast är att dela ut nätet via ett trådlöst nätverk då inte alla apparater stöder Bluetooth, dock kan det öka telefonens batterikonsumtion något.
Steg för steg instruktion för hur du delar surf hittar du nedan:
Instruktioner för delning av mobilsurf
Utlandssamtal
Samtal- och surf i utlandet ingår i ditt standardabonnemang från Tele2. Detta gäller i följande länder:
Belgien, Bulgarien, Cypern, Danmark, Estland, Finland, Frankrike, Franska Guyana, Franska Västindien, Gibraltar, Grekland, Guadeloupe, Irland, Island, Italien, Kroatien, Lettland, Liechtenstein, Litauen, Luxemburg, Malta, Martinique, Nederländerna, Norge, Polen, Portugal, Reunion Island, Rumänien, Saint Martin, Slovakien, Slovenien, Spanien, Storbritannien, Tjeckien, Tyskland, Ungern och Österrike.
Skall du resa till ett land som inte finns med i listan kontaktar du IT Support via itsupport@miun.se eller genom att lägga ett ärende i Serviceportalen. I ärendet/mejlet behöver du ange mellan vilka datum resan pågår och vilket land du reser till. Dessa uppgifter behövs för att IT Support skall kunna göra rätt inställningar av ditt abonnemang under tiden du reser.
Vem bestämmer om jag får stänga min röstbrevlåda?
Du avgör själv om du ska ha din röstbrevlåda stängd. Om du vill få den avstängd så gör du detta själv under Inställningar i Trio User.
Är det tillåtet att hänvisa jobbets mobil till min privata mobil?
Nej, det är inte tillåtet.
Har mobiltelefonen några spärrar; begränsningar i var man kan ringa och vilka tjänster man kan använda?
Så kallade premium numbers, dvs. betalnummer är spärrade. Det innebär att det inte går att ringa telefonnummer som börjar med riktnummer 071, 099, 0939, 0944, 0900 och 900, med undantag för nummerserien 071-90000100000 – 071- 90000599999. Det går heller inte att få innehållstjänsten levererad vid beställning av innehåll via SMS/MMS sänt till 72xxx nummer eller wrap. Även nummerserien 118xxx ingår i betalsamtalsspärren, med undantag på 118400 som är en tjänst för funktionshindrade.
Går det att flytta över nuvarande mobilnummer till min privata telefon?
Det finns vissa möjligheter att överta sitt jobbmobilnummer exempelvis när man avslutar sin anställning. I dessa fall kontaktar du IT Support.
Är det tillåtet att ha ett privat SIM-kort i jobbets mobil?
Det är endast tillåtet om mobiltelefonen har plats för två SIM-kort, sk. dual-SIM, och att jobbets SIM-kort sitter monterat och är aktivt i en av de två platserna. Du måste alltid ha jobbets SIM-kort aktivt i jobbmobilen. Om arbetsmobilen inte har plats för dubbla SIM-kort är det således inte tillåtet att enbart ha ditt privata SIM-kort i denna.
Är det tillåtet att ha en annan mobiltelefon? (avdelningens eget inköp)
Nej, universitetet ersätter inte inköp av någon annan mobil än den som erbjuds. Undantag är när telefonen ingår i en utbildning eller är en del av ett forskningsprojekt och därför behöver vara av ett speciellt fabrikat och eller annat operativsystem. För bedömning om kriterier av undantag uppfylls kontakta IT Support.
Kan man få ett skyddsfodral till mobilen?
Ja, detta beställer du i Serviceportalen.
Om man vill använda sin privata mobil och sätta in jobbmobilens SIM-kort i den, är det ok?
Ja, men då måste den privata telefonen ha jobbtelefonins applikationer installerade, och alla kostnader (inkl eventuella skador och reparationer) för telefonenheten betalas av den enskilde privat.
Kan jag beställa en jobbtelefon via Miun och använda mitt privata abonnemang?
Nej, du måste ha ett jobbabonnemang i tjänstetelefonen.