Potentiella medarbetare
Ett strukturerat arbete pågår sedan 2019 i samarbete mellan KOM och HR för att öka Mittuniversitetets attraktivitet som arbetsgivare.
Nulägesanalys
I en nulägesanalys av utgångspunkterna för att stärka Mittuniversitetets attraktivitet som arbetsgivare som genomförts inom ramen för samarbetet med HR framkommer följande:
Två workshoppar, en på respektive campus genomfördes i mars/april 2019 där representanter från förvaltning och akademi bjöds in. Deltog gjorde prefekter/chefer samt ordförande och vice ordförande från båda anställningsråden samt ett par personal- respektive studentrepresentanter. Vid dessa träffar söktes svar på mest kritiska kompetenser, styrkor som arbetsgivare och universitet, vad som särskiljer Mittuniversitetet och utmaningar för att uppfattas som attraktiva. Sammanfattning av vad grupperna kom fram till:
- De mest kritiska kompetenserna som deltagarna uppgav är svårrekryterade var forskare, forskningsledare med hög kompetens, lärare, chefer, professorer, affärsjurist, IT- kompetens, specialpedagoger samt administratörer med teknikkompetens.
- Mittuniversitetet främsta styrkor är att vi är ett universitet som uppfattas som nära och personligt, med en närhet till både studenter och kollegor. Det är mindre miljöer vilket ger en tydlig identitet. Den geografiska placeringen bidrar till en enkelhet att leva och bo, det är nära till fjäll och natur, vilket skapar livskvalitet mitt i Sverige och mitt i livet. Kulturen på Mittuniversitetet identifieras som kreativ och prestigelös med vänliga kollegor. Mittuniversitetet kan erbjuda arbete som är varierande, meningsfullt och med utvecklingsmöjligheter.
- Vi särskiljer oss från andra universitet genom att vi är ett relativt litet universitet där närheten och ”det personliga” är utmärkande. Enkelheten utifrån var vi är placerade geografiskt kan ses både som en styrka och en svaghet, vi väljer dock att beskriva den utifrån de fördelar det medför. Vi är ett relativt ungt universitet vilket kan bidra till att vi är mer prestigelösa.
- Mittuniversitetet särskiljer sig från andra arbetsgivare utifrån de generösa statliga förmånerna som privat, kommun och region/landsting saknar. Som universitet har vi kreativiteten i arbetet genom att vi skapar ny kunskap samt flexibiliteten och friheten i tider och upplägg av en arbetsdag.
- Vissa utmaningar handlar om ledarskap och kompetensutveckling kopplad till uppdraget och ansvaret som prefekt/chef. Även ”ledarskapets sekundära” roll inom akademin togs upp som en försvårande aspekt för prefekterna att utföra sitt ledaruppdrag. En annan utmaning är att locka rätt kompetens utifrån de behov vi har.
- Något som också kom fram som en utmaning är att andelen tid för forskning i läraranställningar uppfattas som lägre än vid flera andra lärosäten. Några deltagare såg som en viktig förutsättning att den är minst i nivå med andra för att kunna stärka attraktivitet.
Resultat från medarbetarundersökningen
I medarbetarundersökningen finns ett index för vår attraktivitet som arbetsgivare, eNPS, där medarbetare får svara på om de skulle rekommendera Mittuniversitetet som arbetsgivare. De har även haft möjlighet att lämna frisvar över varför eller varför inte de skulle rekommendera Mittuniversitetet som arbetsgivare.
Mittuniversitetets eNPS värde i medarbetarundersökningen
I medarbetarundersökningen för 2019 hade vi ett index på -3 för hela Mittuniversitetet, vilket sågs som ett godkänt resultat. Det varierade dock något mellan förvaltning, NMT och HUV. Förvaltningen hade +11, NMT -5 och HUV -13. I medarbetarundersökningen 2021 har resultatet förbättrats till ett index på 10, ingen av våra tre organisationsdelar har denna gång ett minusindex; förvaltningen har 14, NMT 10 och HUV 4.
Citat från medarbetarbetarundersökningen
Nedan följer utvalda citat från medarbetarundersökningen 2019 kring varför man skulle rekommendera Mittuniversitetet som arbetsgivare:
”Intressant och utvecklande arbetsplats som skapar värde i samhället.”
”Lagom stort, man känner igen studenter och anställda och hejar på varandra.”
”Alla jag träffar inom jobbet är hjälpsamma, passionerade, idérika. Det inspirerar mig!”
”Här finns möjligheter att utvecklas i den riktning man vill göra.”
”Inspirerande arbetsplats med möjlighet till mycket inflytande.”
”Kreativ arbetsplats och varierande arbetsuppgifter med intressanta och spännande utmaningar.”
”Bra arbetskamrater, stimulerande arbetsmiljö och arbetsuppgifter.”
”En stimulerande och intressant miljö och ett viktigt syfte.”
Introduktion av nyanställda
En utvärdering 2018/19 av Mittuniversitetets introduktioner för nyanställda visar att en stor del av de som svarade har en mycket positiv upplevelse av bemötandet de fick från sin arbetsgrupp. De benämner det som välkomnande och inkluderande. Nya medarbetare som fått en fadder/mentor sin första tid har varit mycket nöjda med det. Detta ska vi bevara och bygga vidare på, exv. genom att använda fadder-/mentorskap och säkerställa en god kvalitet av ”in- och ut-processen”.
Mittuniversitetets arbetsgivarerbjudande
Följande "hissversion" för att beskriva Mittuniversitetet för potentiella medarbetare är tänkt att användas i exv. rekryteringssammanhang:
Mittuniversitetet, med campus både i Sundsvall och Östersund, är ett lärosäte med närhet till studenter, kollegor och det omgivande samhället. Samtidigt befinner vi oss intill hav, skog och fjäll vilket skapar förutsättningar för en fantastisk livskvalitet. Här skapas ny kunskap genom internationellt framgångsrik forskning och utbildningar som bidrar till samhällsutvecklingen. På så sätt medverkar vi till en hållbar framtid och en bättre värld. Välkommen till ett universitet där människor möts, inspireras och tänker nytt.
Engelsk översättning:
”Mid Sweden University’s Employer Value Proposition”
Mid Sweden University has two campuses; in Sundsvall and in Östersund, both located close to students, colleagues and the surrounding society. At the same time, it is located conveniently close to the sea, forests and mountains, which provides a great quality of life. Here, new knowledge is created by means of internationally successful research and education that contribute to the development of our society. This way, we actively contribute to a sustainable future and a better world. Welcome to a university where people meet, get inspired and think in new ways.
Kantar Sifos anseendemätning
Utifrån Kantar Sifos anseendemätning sommaren 2020 är följande viktigt generellt sett för Mittuniversitetet:
Det är viktigt att jobba för en ökad kännedomsgrad (ökade kunskaper). Det är en investering. Hög kännedomsgrad, leder till attraktivitet och effekt/framgång!
För att bli framgångsrika måste vi vara differentierade, tydliga och upprepande/långsiktiga i kommunikationen.
Vi ska bli bättre på att kommunicerar framgång! Det finns säkert massor som vi inte berättar för omvärlden. Kopplat till att jobba mer med mediebilden och våra egna kanaler.
I rapporten framkom vissa styrkor och svagheter: Styrkor är det som vi fått högt betyg på och som har stark påverkan på anseendet och det ska vi yfta fram. För svagheterna ska vi jobba med fakta för att visa på motsatsen.
... framkommer följande om hur potentiella medarbetare ser på Miun:
Lägga till info när vi får undersökningen i september (AO)
Randstad Employer Brand Research
Vi följer också resultaten i Randstad Employer Brand Research, som är en extern allmän och oberoende undersökning med 185 000 respondenter i 33 länder varav 4 775 respondenter kommer från Sverige. Den speglar attraktiviteten hos landets 150 största arbetsgivare. Urvalet är åldrarna 18 t.o.m. 64 år men med en tyngdpunkt vid ålder 25 t.o.m. 44 år. Undersökningen gjordes i januari, det vill säga innan corona. De följder pandemin har fått och fortsatt kommer att få på arbetsmarknaden påverkar så klart vad man anser som viktigt när man söker jobb och exempelvis för att stanna kvar på en arbetsplats. Vid lågkonjunkturer blir exempelvis anställningstrygghet viktigare. Men några resultat ändå för hur det såg ut i januari:
Undersökningen från 2020 visar att potentiella medarbetare främst efterfrågar trevlig arbetsmiljö (62%) och intressanta arbetsuppgifter (51%). Sen har följande tre kriterier fått ca 40% svar: balans mellan jobb och fritid, anställningstrygghet och flexibilitet.
Arbetstagare söker sina arbeten till största delen via Arbetsförmedlingen (38%) och personliga kontakter/hänvisningar (37%). Men även via olika jobbportaler (26%), bemanningsföretag (24%), rekryterare (19%) och LinkedIn (20%).
De tre mest attraktiva arbetsgivarna inom universitetsvärlden är Uppsala universitet, Lunds universitet och Umeå universitet.