Skrivtips till din nyhet
En nyhet består av rubrik, ingress och brödtext, och de fyller alla sin speciella funktion.
Rubrik
Rubriken ska locka till läsning. Därför bör den vara kort, väcka intresse och inte innehålla för långa eller krångliga ord. De ska inte avslutas med en punkt, och bara i speciella fall med utrops- eller frågetecken. Tänk på att en rubrik inte är samma sak som en överskrift.
Exempel på överskrift:
Checklista för hur man skriver en bra nyhet på medarbetarsidorna
Exempel på rubrik:
Så skriver du en bra nyhetstext
I rubriken behöver du inte gå in på detaljer, de kommer längre ned i nyheten.
Ingress
I ingressen ska det bli tydligare vad nyheten handlar om. Därför kan du här i stora drag teckna det viktigaste i ditt budskap. Ingressen ska vara kort, cirka två-fyra meningar och svara på frågorna Vad? och Vem? Alltså vad är det som har hänt och vem berättar det? Du kan också följa upp med frågorna När? Hur? Varför?
Brödtext
Beroende på vad det är du ska berätta så kan du behöva ta dig an brödtexten på olika sätt. Om det fungerar, börja även här med det viktigaste och lämna de mindre viktiga detaljerna till slutet av texten. Om du till exempel berättar om en konferens, är det viktigaste för läsarna troligen inte att veta vilket datum konferensen hölls, utan om det hände något som stod ut, som ett extra intressant budskap, lärdom eller liknande.
- Tänk på målgruppen
När du skriver texten, ha din målgrupp i åtanke – alla kanske inte har dina förkunskaper eller känner till vad alla förkortningar betyder. För att nå fram är det viktigt att skriva begripligt. Skriv ingenting som du inte själv förstår! - Enkelt språk
Skriv enkelt, med en varierad längd på meningarna. Undvik att använda för många inskjutna bisatser, dela hellre upp en lång mening i ett par kortare. Då blir texten mer lättläst och levande. Var så konkret som möjligt i det du berättar.
Undvik att använda värdeord. Som skribent av en nyhet ska du vara osynlig och neutral och inte förmedla dina personliga åsikter eller känslor. - Citat
Använd gärna citat, det skapar en närvarokänsla i texten. Tänk bara på att göra det tydligt vem som säger vad, och vem personen är. - Mellanrubriker
Om din text är lite längre, lägg gärna in mellanrubriker. Det skapar luft och driver på läsningen. Mellanrubrikerna ska vara korta och belysa något ur nästa stycke i texten. - Faktaruta
I en faktaruta kan du till exempel rada upp siffror, eller ge mer bakgrundsinformation som annars skulle tynga ned texten. - Korrekturläs
Glöm inte att läsa genom texten när du är klar. Läs gärna högt för dig själv, då hör du lättare om texten hackar och saknar flyt. Det är också lätt att bli blind för sina egna stavfel och skrivmissar, så har du möjlighet – be gärna en kollega att läsa.
Övrigt
- Har du glömt att spara det du har skrivit?
Vi automatsparar din text i 24 timmar. Klicka på klockan för att se vad du har skrivit tidigare. - Håll koll på hur många. bokstäver eller ord som du har skrivit
Längst ner på editorn ser du antalet ord eller meningar som du har skrivit. Klicka på antalet ord/meningar om du vill ändra vad som visas. - Automatiska länkar
Om du skriver www.någonting eller https://någonting automatskapas texten till en länk.