Att skriva en pedagogisk portfölj
Den här kursen ingår i utbudet av valbara högskolepedagogiska kurser som ges för medarbetare vid Mittuniversitetet och riktar sig till dig som vill påbörja eller vidareutveckla din pedagogiska portfölj.
Förkunskapskrav: Examen från högskoleutbildning
Nivå: Motsvarar avancerad nivå
Omfattning: 2 veckor (motsvarar 3 hp)
Ansvarig avdelning: Forsknings- och utbildningsstöd (FUS)
Senast reviderad: 2022-01-17
Syfte
Kursens syfte är att organisera och skriva en pedagogisk portfölj.
Lärandemål
Huvudmålet för kursen är att skriva en pedagogisk portfölj. I detta ingår att deltagaren ska kunna
- självständigt beskriva och reflektera över sina pedagogiska ställningstaganden och sin kunskapssyn i relation till den pedagogiska verksamheten och dess resultat
- visa ett reflekterat förhållningssätt till det egna akademiska lärarskapet, relationen till studenterna och till den högre utbildningens värdegrund
- tillvarata, analysera och kommunicera egna och andras erfarenheter samt relevanta resultat av forskning som grund för utveckling av den pedagogiska verksamheten och den egna professionen.
Innehåll
- Kriterier för pedagogisk skicklighet och pedagogisk meritering
- Pedagogisk grundsyn och kunskapssyn
- Innehåll i en pedagogisk portfölj
Studieform och arbetssätt
Kursen bygger på principen om aktivt erfarenhetsutbyte mellan lärare från universitetets olika ämnesområden och förutsätter medverkan vid samtliga undervisningstillfällen.
Kursen motsvarar två veckors heltidsstudier med fyra lärarledda onlineträffar.
Under kursen förekommer följande arbetssätt:
- Webbinarier
- Individuellt arbete
- Grupparbete
Examination och betygsskala
På kursen ges något av betygen Godkänd (G) och Underkänd (U). För betyget Godkänd krävs att kursens samtliga examinationer är godkända och att du deltagit vid samtliga träffar.
Examinationen på kursen är kontinuerlig och består av att den pedagogiska portföljen skrivs, bearbetas och redovisas.
Litteratur
Obs! Litteraturlistan är preliminär och kan komma att ändras fram till en månad innan kursstart.
Winka, Katarina & Ryegård, Åsa (2019), Pedagogisk portfölj - för karriär och utveckling. 2 uppl. Lund: Studentlitteratur.
Därutöver tillkommer litteratur av eget val.
Referenslitteratur
Badersten, Björn & Olsson, Tomas (2015), Autentisk bedömning av pedagogisk skicklighet. LU:s femte högskolepedagogiska utvecklingskonferens, 26 november 2015. Är sökbar via öppen resurs!
Bolander Laksov, Klara (2018), Att bedöma pedagogisk skicklighet - är det verkligen så svårt? En studie av skillnader i bedömningar mellan vetenskapligt och pedagogiskt sakkunniga. Högre utbildning, 8(2), 55-68. Är sökbar via öppen resurs!
Constantino, Patricia M.,De Lorenzo, Marie N. & Tirrell-Corbin, Christy (2008), Developing a professional teaching portfolio: A guide for success. London: Pearson; 3:e upplagan.
Spowart, Lucy, Rebecca Turner, Shenton, Deborah & Kneale, Pauline (2017), ‘But I’ve been teaching for 20 years…’: Encouraging teaching accreditation for experienced staff working in higher education. International Journal for Academic Development, Vol 21:3, 206-218. Är sökbar via öppen resurs!
Trevitt, Chris & Stocks, Claire (2012), Signifying authenticity in academic practice: A framework for better understanding and harnessing portfolio assessment. Assessment & Evaluation in Higher Education, 37(2), 245-257. Är sökbar via öppen resurs!
Kursstart
Under 2022 ges kursen vecka 9 t o m vecka 35.
Observera att kursen kan komma att ges på engelska, men oavsett vilket språk det blir så kan du alltid lämna in ditt arbete på svenska. Vissa gruppdiskussioner sker också på svenska. Mer information kommer senast en månad innan kursstart då välkomstbrevet skickas ut.
Kontakt

