Pågående lärplattformsutredning
Här samlas information om den pågående lärplattformsutredningen. Utredningen kommer resultera i en förstudie och rekommendation kring framtida lärplattform vid Mittuniversitetet.
Bakgrund
Mittuniversitetet har sedan 2012 haft Moodle som lärplattform. Under åren har behoven och kraven som ställs på en lärplattform förändrats och utvecklats därför är det nödvändigt att göra en översyn av nuvarande lärplattform för att på bästa sätt möta framtidens undervisning. Med utgångspunkt i Mittuniversitets strategi att “vara nationellt ledande och internationellt erkända i utveckling av och kvalitet i flexibla utbildningsformer och teknikstött lärande" samt de nya lagkrav kring tillgänglighet som finns har ett arbete intierats som kommer att resultera i en förstudierapport.
Moodle som vi använder idag baserar sig på en gammal version av Moodle som inte längre kommer säkerhetsuppdateras efter årsskiftet. Det innebär att vi av säkerhetsskäl har behov av att förändra lärplattformen i närtid. Vi står därför inför en nyimplemntering av lärplattform, oavsett om det är en ny version av Moodle eller annan lärplattform. Utredningen ska ta ställning till alternativa lärplattformar, och utgå från lärare och studenters behov i miljön.
Ett förväntat resultat av förstudien är en tydlig bild av vilken funktionalitet som i dagsläget saknas/efterfrågas/finns i befintlig lärplattform men också mer kunskap om de utvecklingsbehov som inte är direkt kopplade till själva systemet (ex behov av kompetensutveckling och stöd). Tillsammans utgör detta ett bra underlag för utvärdering av lämpliga lösningar för Mittuniversitetet, både vad gäller val av lärplattform och kompetensutvecklande insatser för lärare.
Syfte
Förstudien har till syfte att ge en rekommendation i en förstudierapport om vägval i lärplattformsfrågan, samt som en del i detta beakta olika gruppers behov i form av kravspecifikationer och behovanalyser. Underlaget utgår från undervisande personal och studenter.s behov.
Ansvar och kontakt
Förstudien genomförs av gruppen för Pedagogisk utveckling vid FUS (Forsknings- och utbildningsstöd).
Information om nuläget
- Under våren 2023 genomfördes en behovsfångst hos studenter som ett inslag i en kurs.
- Samtal med studentkåren förs.
- Forumdagar med lärare genomfördes 19-20/9 samt 27/9 i avsikt att fånga in behov och tankar kring digital lärmiljö för framtidens undervisning. Material från dessa är under sammanställning och kommer ingå i underlaget.
- Ledningsråd, HLG och DLG har blivit informerade om utredningens slutsatser. Utredningen visar hur ett byte till Sunet LMS i högre grad uppfyller mittuniversitetets behov på sikt. Analysen pekar på att Sunet LMS i större utsträckning kan säkerställa en hög utvecklingstakt, svarar bättre mot funktionalitetskrav utifrån behov samt i större utsträckning möjliggör samarbeten över lärosätesgränser inom svensk högre utbildning. Dialog kring beslut pågår.
Planerade aktiviteter under våren 2024
- En enkät riktad till undervisande personal kommer att gå ut i början av 2024. Enkäten syftar till att kartlägga vilka utmaningar som lärare, ämnen och program ser i förändringsarbetet samt vilket behov av stöd finns.
- Användartester och pilotgrupper med lärare och studenter.
- En referensgrupp för lärplattformsimplementering bildas.
- Dialog med institutionerna kommer föras.
- Teknisk implementation av lärplattformen kommer genomföras.
Implementering av ny lärplattform beräknas genomföras under 2024-2025.