Studenters läsande och skrivande ‑ att utveckla en ämnesintegrerad skrivdidaktik
Kursen Studenters läsande och skrivande - att utveckla en ämnesintegrerad skrivdidaktik är en fördjupande högskolepedagogisk kurs som ges för medarbetare vid Mittuniversitetet. Kursen ges på svenska.
Förkunskapskrav: Examen från högskoleutbildning
Nivå: Motsvarar avancerad nivå
Omfattning: 2 veckor (motsvarar 3 hp)
Ansvarig avdelning: Forsknings- och utbildningsstöd (FUS)
Senast reviderad: 2021-05-06
Syfte
Kursens syfte är att ge grundläggande teoretiska och praktiska kunskaper inom ämnesintegrerad skrivdidaktik för att utveckla och stötta studenters akademiska läsande och skrivande. Kursens innehåll motsvarar delvis innehållet i de skrivdidaktiska verkstäder som erbjudits inom projektet Skrivlyftet vid Mittuniversitetet där lärarlag utforskat och utvecklat den egna undervisningspraktiken med fokus på akademisk litteracitet och lärande.
Lärandemål
Med utgångspunkt i ämnesintegrerad skrivdidaktik ska deltagare efter avslutad utbildning kunna:
- reflektera över och utforska den egna undervisningspraktiken självständigt och tillsammans med andra
- redogöra för och diskutera pedagogiska ställningstaganden
- utveckla och utforma förslag på hur ämnesintegrerad skrivdidaktik kan implementeras i den egna undervisningspraktiken
Innehåll
Kursen fokuserar på två teman:
- Teoretiska perspektiv på akademisk litteracitet
- Praktiska och didaktiska perspektiv på studenters läsande och skrivande genom skrivdidaktiska modeller och verktyg, som t.ex. den akademiska skrivprocessen och responsarbete.
Studieform och arbetssätt
Kursen bygger på principen om aktivt erfarenhetsutbyte mellan lärare från universitetets olika ämnesområden och förutsätter medverkan vid samtliga undervisningstillfällen. Kursen går på kvartsfart under åtta veckor med fyra onlineträffar i mötesverktyget Zoom. Träffarna sker med två veckors mellanrum, och däremellan förväntas deltagarna lösa uppgifter individuellt eller i grupp. Under kursen förekommer följande arbetssätt:
- Individuellt arbete
- Grupparbete
- Seminarier/webbinarier
Examination och betygsskala
På kursen ges något av betygen Godkänd (G) och Underkänd (U). För betyget Godkänd krävs att kursens samtliga examinerande moment är godkända. Examinationen på kursen är kontinuerlig och består av ett antal uppgifter kopplade till de olika innehållsdelarna. Examinationen sker både individuellt och i grupp.
Litteraturlista
Obs! Litteraturlistan är preliminär och kan komma att ändras fram till en månad före kursstart. All litteratur finns tillgänglig digitalt.
Bjernhager, Lotta 2023. Akademisk litteracitet i en ny kunskapsvärld. I: Martin Stigmar (red.), Inkluderande högre utbildning. Breddad rekrytering, breddat deltagande och studentaktivt lärande. Lund. Studentlitteratur. S. 91–111.
Edlund, Ann-Catrine, Engström, Alexis, Lennartson-Hokkanen, Ingrid & Westman Maria (red.) 2024. Skrivlyftet vid Mittuniversitetet – akademisk litteracitet i praktiken. Sundsvall: Mittuniversitetet. (Läses i urval.)
Eklund Heinonen, Maria, m.fl. 2018 ”Mer än bara text och ord”. Akademiskt skrivande i utbildningar i socialt arbete och sociologi. FUMS nr 235. Uppsala: Institutionen för nordiska språk. (50 sidor)
Fischer, Adriana 2015. "Hidden features" and "Overt instruction" in Academic Literacy Practices. A Case Study in Engineering. In: Theresa Lillis, Kathy Harrington, Mary R. Lea & Sally Mithell (eds.), Working with Academic Literacies. Case Studies towards Transformative practice. The WAC Clearinghouse. S. 75–85. (10 sidor)
Hjalmarsson, Jan, Nikolaidou, Zoe, Sköldvall, Kajsa & Eklund Heionen, Maria 2017. "Fan va grymma vi är". effekter av ämnesintegrerad undervisning i akademiskt skrivande. I: Saga Bendegard m.fl. (red.), Språk och norm. (Rapport från ASLA:s symposium, Uppsala universitet 21–22 april 2016.). S. 37–44. (8 sidor)
Malmbjer, Anna 2017. Skriva i alla ämnen. En forskningsöversikt. I: Anna Malmbjer (red.), Studenters skrivande i humaniora och samhällsvetenskap. Huddinge: Södertörns högskola. S. 13–54. (40 sidor)
Nord, Andreas 2017. Klarspråksarbete och yrkeslivsskrivande. En forskningsöversikt. Stockholm: Språkrådet. Kap. 3.Yrkeslivsskrivande och utveckling av skrivkompetens. S. 27–38. (11 sidor)
Skolforskningsinstitutet 2018. Feedback i skrivundervisningen. (Systematisk översikt 2018:01.) (50 sidor)
Sköldvall, Kajsa m.fl. 2017. ”Får man säga att det känns hopplöst?” Polisstudenter möter det akademiska skrivandet. I: Anna Malmbjer (red.), Studenters skrivande i humaniora och samhällsvetenskap. Huddinge: Södertörns högskola. S. 215–236. (20 sidor)
Staaf, Patricia 2023. Att möta högre utbildning på ett andraspråk. I: Martin Stigmar (red.), Inkluderande högre utbildning. Breddad rekrytering, breddat deltagande och studentaktivt lärande. Lund. Studentlitteratur. S. 135–156.
Wahlandt, Anette 2014. Att skriva är att delta i en dialog. Ett högskolepedagogiskt utvecklingsprojekt vid Göteborgs universitet. PIL-rapport 2014:01. Göteborgs universitet. (30 sidor)
Wingate, Ursula 2016. Academic literacy across the curriculum: Towards a collaborative instructional approach. I: Language Teaching. S. 1–16. (16 sidor)
Wingate, Ursula 2019. Achieving transformation through collaboration: the role of academic literacies. Journal of Learning Development in Higher Education 15.
Zetterberg, Karin 2023. Att utveckla studenters läsande och skrivande. I: Martin Stigmar (red.), Inkluderande högre utbildning. Breddad rekrytering, breddat deltagande och studentaktivt lärande. Lund. Studentlitteratur. S. 117–133.
Digitala resurser för akademiskt skrivande
Diana kommunikationsträning. Uppsala universitet. Se särskilt deras dokumentsamling. https://www.diana.ibg.uu.se/
Mooc-kurs vid Lunds universitet. https://www.coursera.org/learn/akademiskt-skrivande (här finns även en modul som specifikt riktar sig till undervisande lärare)
Queen Mary. University of London. (resurs för lärare och studenter) http://www.thinkingwriting.qmul.ac.uk/
Skrivguiden.se. (Administreras av en redaktion bestående av representanter från Blekinge Tekniska Högskola, Högskolan Kristianstad, Linnéuniversitetet och Umeå universitet.) http://skrivguiden.se/skriva/skrivprocessen/
Ordböcker och skrivregler
En svensk akademisk ordlista: https://spraakbanken.gu.se/ao/
Svenska Skrivregler 2017. Stockholm: Språkrådet och Liber. (Tillgänglig via Primo.)
https://svenska.se/ Svenska akademiens ordböcker. Här finns tre ordböcker tillgängliga:
A: Svenska Akademiens ordlista. En normativ ordbok för stavning och böjning.
B: Svensk ordbok. Betydelseordbok och konstruktionsordbok (fraser och idiom). Denna ordbok är mycket, mycket användbar för det akademiska skrivandet.
Referenslitteratur
Bergqvist, Johanna 2015. Att sätta praxis på pränt. En handbok i att skriva betygskriterier. Lund: Centre for Educational Development CED, Lunds universitet.
Eklund Heinonen, Maria & Sköldvall, Kajsa 2015. Nu har vi ett gemensamt språk – om ämnesintegrerad undervisning i akademiskt skrivande. I: Högre utbildning 5:2. S. 133–138.
Lillis, Theresa & Scott, Mary. 2007. Defining Academic Literacies Research: issues of Epistomology, ideology and strategy. I: Journal of Applied Linguistics 4: 5–32.
Street, Brian 2009. ”Hidden” Features of Academic Paper Writing. Working Papers in Educational Linguistics 24(1): 1–17.
Datum för träffar
Kursen ges i kvartsfart med fyra obligatoriska träffar, v. 44–51.
- Onsdag 30 oktober kl 9–12
- Onsdag 13 november kl 9–12
- Onsdag 27 november kl 9–12
- Onsdag 18 december kl 9–12