HOV‑slagaren eller HOV‑marskalken Marie talar ut

Tis 22 feb 2022 14:47

Marie Häggström leder den sprillans nya Institutionen för hälsovetenskaper (HOV) som funnits i omkring två månader. Vi kontaktade henne för att kolla läget.

Marie Häggström, vice rektor utbildningsfrågor
Marie Häggström, prefekt för HOV svarar på några snabba frågor. Foto: Marlene Berg.

Inom institutionen samlas ämnena folkhälsovetenskap, idrottsvetenskap, medicinsk vetenskap, omvårdnad och rehabiliteringsvetenskap med tillhörande utbildningar. Tidigare var de två: institutionen för hälsovetenskap (HLV) och institutionen för omvårdnad (OMV).

Hur har sammanslagningen gått så här långt?

Den har gått bra och vi planerar för att integrera oss än mer kommande år. Proprefekterna är på plats och vi har även Sture (Sture Espwall red. anm.) kvar under mars månad som tillägg. Vi har infört vissa gemensamma möten och försöker känna in behoven som finns i de olika ämnena.

Vad ser du som de största fördelarna med HOV?

Jag tror att vi kommer att kunna lära av varandra och tror att en större institution ger en ökad flexibilitet. Dock har vi bara funnits i knappa två månader så allt är under uppstart.

Har ni stött på några utmaningar hittills?

Inte direkt, mer än att som prefekt få insyn och kontroll över hela HOVs ekonomi, internationalisering och kompetensförsörjning. Jag tror det kommer mer under våren som kommer!

Hur har medarbetarna hanterat sammanslagningen?

Det har gått riktigt bra, jag har inte fått några indikationer på annat. Vi ska dock jobba mer på att alla medarbetare vet vem de ska vända sig till med olika frågor.

Vad ser du mest fram emot under 2022?

Att få träffa hela HOV på riktigt! Utan restriktioner.

Heter ni HOV som i hästhov eller HOV som det kungliga hovet?

Ha, ha, alla säger olika och vi har nog inte riktigt landat där. Kanske får vi rösta?

Läs mer om institutionen: miun.se/hov

Sidan uppdaterades 2022-09-15