Hallå där Magnus, nyanställd på HUV‑kansliet!

Tor 07 dec 2023 14:21

Den 4 september började Magnus Nordqvist sin anställning på HUV-kansliet. Vi ställde några frågor om vem han är och vad han gör på jobbet.

En man i grön jacka håller en liten brun hund i famnen.

Hej Magnus, berätta lite om dig själv!

Jag är född och uppvuxen i Östersund. Sen blev det några år i Uppsala för studier och senare också jobb inom universitetet, som studieinformatör och projektledare för högskoleprovet bland annat. Jag flyttade tillbaka till Östersund för tio år sedan, och bor sedan tre år tillbaka i Brunflo med fru, två barn och två hundar. Så fritiden ägnas såklart mycket åt allt det som hör familjelivet till. Och i övrigt ägnar jag mig bland annat åt musik och träning.

Du jobbar som fakultetshandläggare, vad innebär det?

Jag är fakultetshandläggare med inriktning ledningsstöd och jobbar mot HSV. Jag har nu varit här i tre månader och det känns som att det har gått väldigt fort! Eftersom jag är så pass ny har jag inte riktigt kommit igång med alla olika saker som jag ska jobba med, och det kommer säkert också förändras en del över tid beroende på vad institutionsledningen behöver hjälp med. Det är en bred tjänst som bland annat kommer innefatta sekreteraruppdrag i ämnes- och forskarkollegium, ordnande av konferenser och disputationer, stöd i rekryteringsprocesser och andra aktiviteter på institutionen. Det är också en ny tjänst, så det ska bli spännande att se hur rollen utvecklas över tid.

Vad gjorde du innan du började på Mittuniversitetet?

Jag kommer närmast från Folkuniversitetet i Östersund där jag har jobbat i olika roller, främst inom folkbildningen. Både med att driva kärnverksamhet, men de senaste åren har jag också jobbat mycket med kvalitetsfrågor och internkontroll, både regionalt och nationellt.

Vad var det som gjorde att du sökte jobb hos oss?

Det var många faktorer som spelade in. Jag hade jag varit länge på mitt tidigare jobb och kände att det var dags att prova något nytt. Jag hade positiva erfarenheter av universitetsvärlden sedan tiden i Uppsala, och hade också en hel del kontakter med Mittuniversitetet under åren på Folkuniversitetet. Genom det hade jag sedan tidigare fått en bra bild av universitetet som arbetsgivare och arbetsplats, och såklart verkade tjänsten intressant. Så det kändes som att det här passade mig väldigt bra.

Vad är det bästa med ditt jobb?

Under de månader som jag har jobbat här har jag fått möjlighet att hoppa in i många olika konstellationer och på olika nivåer. Det är intressant att se hur universitetet är organiserat och hur alla delar hänger ihop. Och överallt känns det som att det är ett mycket bra socialt klimat. Arbetsuppgifterna är varierade och det finns bra möjligheter för vidare utveckling på längre sikt. Utbildning och forskning är någonting viktigt och positivt, och det betyder också mycket när man stiger upp på morgonen och går till jobbet.

Vad gör du helst en ledig dag?

Umgås och hittar på aktiviteter med familjen. Men jag vill helst också ha något kreativt projekt på gång, som att syssla med musik. Eller också någonting praktiskt, att snickra och fixa. När man arbetar med huvudet på jobbet kan det vara en bra avkoppling att jobba med kroppen på fritiden.

Sidan uppdaterades 2023-12-07