Johanna och Jessica är nya på HUV‑kansliet

Ons 27 sep 2023 13:19

Johanna Strid och Jessica Lilja Agerberg började båda sina anställningar den 17 april. Nu när de har hunnit bli lite varma i kläderna tog HUV-nytt kontakt för att få veta mer om vilka de är.

Två kvinnor leende kvinnor i snöig fjällmiljö.
Både Johanna Strid och Jessica Lilja Agerberg trivs i fjällen.

Johanna Strid

Hej Johanna, berätta lite om dig själv!

Jag är född och uppvuxen i Sollefteå. Efter gymnasiet flyttade jag till Umeå där jag läste till F-6-lärare. Jag hann testa på reseledaryrket en kort sväng innan jag och min man flyttade upp till Gällivare där han fick jobb. Så efter sammanlagt 10 år i Gällivare och 3 år i Östersund har vi landat i Sundvall där vi köpt en mindre gård. Här bor vi nu tillsammans med våra två barn och trivs väldigt bra!

På fritiden gillar jag att vara utomhus, antingen pysslar jag hemma på gården, hittar på något roligt med barnen eller tränar. Jag har alltid gillat träning och idrott och orientering är en sport som följt med mig genom hela livet. Jag älskar att vara i fjällen under alla årstider och även skogen är en plats som ger mig energi.

Du jobbar som fakultetshandläggare för utbildning, vad innebär det?

Min tjänst är ett vikariat på ett år som jag påbörjade i mitten av april. Som fakultetshandläggare på HUV-kansliet jobbar jag mot institutionerna UTV och HSV där jag är ett stöd till lärare och studenter när det gäller den administrativa delen.

Vad gjorde du innan du började på Mittuniversitetet?

Innan jag började på Mittuniversitetet har jag arbetat som lärare i närmare 15 år. Jag har jobbat i allt från förskola upp till åk 9 men har tillbringat längst tid på mellanstadiet. Idrott och hälsa är ett ämne som ligger mig varmt om hjärtat!

Vad var det som gjorde att du sökte jobb hos oss?

Efter många år inom skolan var jag redo att prova något annat, jag ville gärna arbeta mer med administration och service. Så när jag såg tjänsten på Mittuniversitetet kände jag att det skulle kunna vara en roll som passade mig. Att jag dessutom får möjligheten att jobba som handläggare mot just lärarutbildningarna är ett plus i kanten och känns extra kul.

Vad är det bästa med ditt jobb?

Kontakten med olika människor, både studenter, lärare och andra. Jag tycker att det är otroligt roligt att lära mig nya saker varje dag och uppskattar också att man inte behöver ta med sig jobbet hem, vilket man ofta gör som lärare.

Vad gör du helst en fredagskväll?

En fredagskväll äter jag något gott med familjen eller vänner och myser framför brasan.

Jessica Lilja Agerberg

Hallå där Jessica, berätta lite om dig själv!

Hej! Jag bor tillsammans med Daniel och våra tre barn på Frösön. De två äldsta barnen är på väg att flyga ut ur boet, vilket kommer att bli en omställning. Jag har bott större delen av mitt liv i Jämtland och trivs verkligen bra här. Favoritårstiderna är höst och vinter, jag älskar kall krispig luft och när kylan biter i kinderna! Är utomhus så mycket det går och gillar framför allt att promenera, springa och åka skidor.

Du jobbar som fakultetshandläggare för utbildning, vad innebär det?

Jag påbörjade mitt vikariat som fakultetshandläggare i mitten av april i år och lär mig massor av saker varje dag. Arbetet innebär mycket kontakt med studenter, lärare och övriga professioner inom Mittuniversitetet. Jag arbetar gentemot institutionen för ekonomi, geografi, juridik och turism (EJT) och sköter administration kring ekonom- och civilekonomprogrammet, samt dess fristående kurser.

Vad gjorde du innan du började på Mittuniversitetet?

Innan jag började jobba på Mittuniversitetet arbetade jag som handläggare på Arbetsförmedlingen. Jag är utbildad sjuksköterska och har erfarenhet av att arbeta både på sjukhus och särskilt boende. Har även jobbat många år inom hotell- och restaurangbranschen, så att arbeta med människor och att ge service och stöd på olika sätt har varit den röda tråden i mitt yrkesliv.

Vad var det som gjorde att du sökte jobb hos oss?

Jag är intresserad av att lära mig nya saker och lockades av möjligheten att få prova på att arbeta i universitetsmiljö.

Vad är det bästa med ditt jobb?

Varierade arbetsuppgifter med mycket kontakt med studenter och lärare. Möjlighet att lägga upp arbetet relativt självständigt utifrån givna ramar. Det är inspirerande att få jobba tillsammans med väldigt kompetenta kollegor som generöst delar med sig av sina kunskaper och erfarenheter.

Vad gör du helst en ledig dag?

Vaknar tidigt och ger mig ut på en tur innan resten vaknar, för att sedan komma hem och äta en god frukost. En optimal dag är det dessutom cirka 10 minusgrader och gnistrande snö som lyses upp i mörkret av min pannlampa.

Sidan uppdaterades 2023-09-28