Formative assessment management system for generating individualised feedback
Projektet syftar till att utnyttja teknik för att effektivisera formativa bedömningsmetoder inom högre utbildning, med särskilt fokus på att hantera stora studentgrupper.
Kärnan i detta projekt är Formative Assessment Management System (FAMS), som tillämpar konceptet aspektbaserad bedömning för att underlätta personlig, snabb och konstruktiv skriftlig feedback. Genom att dela upp uppgifter i mindre enheter som är knutna till specifika inlärningsmål erbjuder FAMS riktad feedback som kan hjälpa eleverna att förstå sina styrkor och förbättringsområden mer exakt.
Den iterativa utvecklingsprocessen omfattar design, implementering, testning och förfining av FAMS, med potentiell integration i befintliga lärplattformar. Det övergripande målet är att förbättra kvaliteten och effektiviteten i återkopplingen i linje med formativa inlärningsprinciper. Förarbetet, inklusive skapandet av en grundläggande prototyp, har redan utförts av sökandena. De första observationerna från denna prototyp har presenterats vid förra årets EC-TEL-konferens i Aveiro, Portugal.
Avsikten är att återvända till samma konferens, vid ett senare tillfälle, för att presentera den slutliga forskningen och resultaten av detta utvecklingsarbete och därigenom bidra till den bredare vetenskapliga diskursen inom detta område. Den finansiering som söks genom denna ansökan är avgörande för att upprätthålla drivkraften i denna transformativa utbildningssatsning.
Fakta
Projektperiod
240108-251219