Nätverket litteracitet och lärande i högre utbildning
Nätverket för Litteracitet och lärande i högre utbildning (LOL) har skapats utifrån idéen om att ökad samverkan mellan olika aktörer inom högre utbildning bidrar till att synliggöra och stärka högre utbildnings arbete med akademisk litteracitet.
Inom nätverket vill vi:
- Skapa förutsättningar för samarbete och samverkan mellan forskning om akademisk litteracitet och högskolepedagogik, inklusive erfarenheter från pedagogisk praktik och utvecklingsarbete
- Skapa ökade möjligheter att initiera forskning kring litteracitet och lärande
- Verka för att resultat från forskningsfälten litteracitet och lärande kan stärka högskolans utbildningsmiljöer på kort och lång sikt
- Skapa en infrastruktur som bidrar till förstärkt samverkan, t.ex. genom nätverksträffar och seminarier
Vill du bli medlem i nätverket? Skriv ett mail till alexis.engstrom@miun.se
På gång
- 13 March 2025 - Webinar on Academic Literacies and Generative AI
The webinar will present a forthcoming book chapter published by Cambridge University Press. The chapter examines how the widespread use of generative AI by students across the academy may disrupt the implementation of Lea and Street’s (1998) Academic Literacies framework. Specifically, the chapter introduces theoretical concepts, including content drift, the drudgery trap, and posthuman agency, as heuristic tools to understand how generative AI affects students’ study skills, academic socialization, and academic literacies. The presentation will draw from and highlight the pedagogical experiences of the author who works as a lecturer and academic language advisor at the University of Gothenburg and has specialized in generative AI since January 2023.
The presentation is based on "Embedding Academic Literacies in the Age of Generative AI" by Elizabeth Olsson, University of Gothenburg. The chapter will be published in 2025 by Cambridge University Press in an anthology edited by Neil Murray.
Webinar on Academic Literacies and Generative AI, Thursday, 13 March, 15:30-16:30
[Link to Webinar]
Note: The presentation will be held in English.
- 7 maj 2025 - Förkonferens
Litteracitet och lärande i högre utbildning
Nätverket Litteracitet och lärande bjuder in till en förkonferens den 7 maj 2025 vid Göteborgs universitet i anslutning till konferensen Forskning om högre utbildning som hålls den 8–9 maj.
Förkonferensen vänder sig till alla som är intresserade av litteracitet och lärande i högskolan, såsom forskare, lärare, studenter, högskolepedagoger, språk- och studiehandledare. Målsättningen är att skapa ett forum där forskning om akademisk litteracitet och utbildningsmiljöer möts och att genom ökad samverkan skapa en gemensam bild av var universitetens/högskolornas arbete med akademisk litteracitet inom Sverige står idag; vad vet vi inom fältet, vad gör vi och vad behöver vi ta reda på?
Förkonferensen inleds med ett panelsamtal följt av korta presentationer med målet att ge en överblick över pågående arbete och utmaningar kopplat till akademisk litteracitet vid universitet och högskolor i Sverige. Förkonferensen bygger därmed på aktivt deltagande och deltagare uppmuntras att bidra med en kort presentation om aktuella utmaningar eller utvecklingsarbeten.
I panelen deltar Åsa Carlsund - lärare, UmU, Johan Landgren - pedagogisk utvecklare, HKR, Andreas Eriksson - forskare, GU, Karin Dahl, språk-och studieverkstad, SU samt förhoppningvis studentrepresentation från SFS.Se mer information om förkonferensen och instruktioner för att lämna in bidrag här ”Förkonferens 7 maj”.
Genomförda aktiviteter
- 19 november 2024 - Andra webinariet om UHRs utvecklingsprojekt kopplade till akademisk litteracitet
Under hösten fortsätter vi att titta på de utvecklingsprojekt som startade som en del av det högskolepedagogiska lyftet. Den här gången får vi veta mera om projektet Utveckling av språkfärdigheter för samhällsbärande funktioner. Projektet är ett sammarbete mellan Blekinge Tekniska Högskola, Linnéuniversitetet och Sjöstridsskolan och tittar på sjuksköterskeprorammet, polisprogrammet och officersutbildningen inom Marinen. Projektets utgångspunkt är att språket, i professionsutbildningar, är en kritisk professionsfärdighet - inte minst ur ett säkerhetsperspektiv - och ett viktigt verktyg i yrkesutövandet. Presentationen lyfter fram vad som framträtt i projektets inventeringsfas och utgår från frågor som: vad sker i mötet mellan teori och praktik? Framträder professionsspråket i utbildningen och, i så fall, hur? Vilka dimensioner innefattar professionsspråket? Hur förs det kollegiala samtalet kring professionsspråk? Presentationen kommer även att belysa vilka av dessa aspekter som projektet har undersökt vidare under hösten.
Projektet leds av Vicky Johnson Gatzouras, BTH, Martin Bergqvist, Linné, Elisabet Malvebo, MU och Filippa Stenberg, BTH
Webinarium om Utveckling av språkfärdigheter för samhällsbärande professioner
19 november 15:30-16:30
Länk till webinariet - 8 oktober 2024 - Webinarium om antologin Skrivlyftet vid Mittuniversitetet - Akademisk litteracitet i praktiken
I slutet av september publiceras antologin "Skrivlyftet vid Mittuniversitetet – akademisk litteracitet i praktiken" som beskriver erfarenheter från det utbildningsstrategiska projekt som pågick mellan 2017 och 2023. Under dessa fem år har fyrtio utbildningsprogram och 140 lärare arbetat i verkstäder där fokus varit att utveckla akademisk litteracitet/ämnesintegrerat skrivande i utbildningarna. I antologin delar lärare från åtta av dessa lärarlag med sig av sina erfarenheter, tillsammans med reflektioner från skrivdidaktiker och högskolepedagoger om projektets teoretiska grund och genomförande.
Webinarium om antologin Skrivlyftet vid Mittuniversitetet
8 oktober 15:30-16:30
Länk till webinariet
- 28 maj 2024 - Webinarium om UHRs utvecklingsprojekt kopplade till akademisk litteracitet
I maj bjuds alla nätverkets medlemmar in till ett webinarium om ett av de utvecklingsprojekt kring akademisk litteracitet som fått utvecklingsmedel av UHR. Planen är att nätverket ska ordna webinarier om samtliga av de fyra projekten som fått medel. Först ut är Metodstöd för professionell och akademisk litteracitetsutbildning, som leds av Hedda Söderlundh och Lina Nyroos, Södertörn.
Webinarium om Metodstöd för professionell och akademisk litteracitetsutbildning
28 Maj 15:30 - 16:30
Länk till webinariet - 26-27 september 2023 - Konferensen Litteracitet och lärande i högre utbildning
Den 26–27 september 2023 anordnade Skrivlyftet vid Mittuniversitetet konferensen ”Litteracitet och lärande i högre utbildning”. Målet var att möjliggöra möten mellan akademisk litteracitet och högskolepedagogik. I anslutning till konferensen initieras även föreliggande nätverk.
Konferensens tema inkluderade teoretiska och metodologiska perspektiv på litteracitet och lärande, akademisk litteracitet i högre utbildning samt högskolepedagogik kopplat till studenters skrivande. Du hittar abstracts från programmet här: Book of abstract
Nätverkets styrgrupp
Ingrid Lennartsson Hokkanen, Mittuniversitetet
Alexis Engström, Mittuniversitetet
Ann-Marie Eriksson, Göteborgs universitet
Miguel Garcia-Yeste, Högskolan Dalarna
Andreas Nord, Uppsala universitet
Patricia Staaf, Malmö universitet
Erika Sturk, Umeå universitet
Adjungerad: Ann-Catrine Edlund, Mittuniversitetet
Kontakt

