Interkulturell dialog genom design

Ons 04 nov 2020 21:34

Under årets pedagogiska inspirationsdag, som hade temat Internationalisering på hemmaplan, delade Kristina Brink, prefekt vid institutionen för design och Anna-Sara Fagerholm, programansvarig grafisk design (DES) med sig av sina erfarenheter kring interkulturell dialog genom design.

Kristina Brink och Anna-Sara Fagerholm i Japan

2007 åkte Kristina Brink och Anna-Sara Fagerholm till Tokyo. Det blev startskottet på ett flera år långt internationellt samarbete inom förpackningsdesign.

Under åren har designstudenterna på Mittuniversitetet och i Japan arbetat med alltifrån nationalrätter till hållbar modeindustri. Ett av projekten som också uppmärksammats genom åren är när svensk ”fika” undersöktes och konceptualiserades för japansk marknad.

I designprojekten, som sker på distans, arbetar studenterna enligt en modell som prövats och utvecklats genom åren. Sista steget i modellen är att presentera och reflektera online samt att ställa ut sina arbeten på svenska ambassaden i Tokyo.

Under presentationen berättade Kristina Brink och Anna-Sara Fagerholm om den modell och de verktyg som testats på vägen och vad vi har att lära av internationella samarbeten.

Sidan uppdaterades 2023-09-18