Anmärkningsvärd minskning av världens längsta lav i Skuleskogen

Ons 13 sep 2023 15:35

Bengt Gunnar Jonsson och Anita Atrena vid Mittuniversitetets är två av de forskare som står bakom den unika studie som konstaterar en kraftig minskning av hänglaven långskägg i Skuleskogen i mellersta Sverige.

Blöta bålar av långskägg på grenar av gran i Skuleskogens nationalpark.
Hänglaven långskägg i Skuleskogens nationalpark. Foto: Per-Anders Esseen

– För mig var studien en nostalgitripp då jag var med redan på 80-talet när den första inventeringen genomfördes. Även om det ser problematiskt ut för laven långskägg så var det intressant och värdefullt att kunna följa upp vad som händer med denna vackra och unika art, säger Bengt Gunnar Jonsson, professor i biologi vid Mittuniversitetet.

Studien som visar att hänglaven långskägg i Skuleskogens nationalpark minskat med 42 procent under 37 år är ett samarbete med Per-Anders Esseen vid Umeå universitet och publicerades nyligen i tidskriften Forest Ecology and Management.

Läs mer om studien på Umeå universitets webb

Läs artikeln här

Sidan uppdaterades 2023-09-13