Fre 26 apr 2024 11:21

Finalen i årets Design Open 2024 är avgjord! Vinnare är Hulda Olofsson och Minna Ek från Luleå gymnasieskola som tagit fram ett digitalt spel, PulseTown, som ska bekämpa de stresshormoner som skapas när vi inte rör på oss tillräckligt.

Design Open 2024, 1:a pris

Årets tävling handlade om att skapa en upplevelse som visualiserar pulsen för att kunna förstå kopplingen mellan fysisk rörelse och mentalt välbefinnande. Upplevelsen skulle vara både underhållande och lärorik för att passa i ett science center. Design Open, som arrangeras av Industridesignprogrammet, samarbetade i år med Technichus.

Design Open är en tävling för gymnasieelever från Norrbotten i norr till Dalarnas län i söder. I första hand riktar sig tävlingen till elever som går årskurs 2 och 3 där varje klass deltar med en egen utsedd handledare. Varje skolklass bestämmer själva om arbetet ska utföras individuellt, i grupper eller klassvis och hur många tävlingsbidrag de vill skicka in för slutgiltig bedömning.

Första pris

Hulda Olofsson och Minna Ek
Luleå Gymnasieskola

PulsTown

Juryns motivering:
"En fantastiskt kreativ idé som både ger besökaren friheten att välja rörelser som passar för just hen och placerar dessutom upplevelsen i en rolig och lärorik kontext. Berättelsen motiverar till fysisk aktivitet på ett riktigt snyggt och humoristiskt sätt! Strålande idé och väl utfört!”

Andra pris

Sandra Öresten, Melwin Näslund, Alvin Henriksson och Thea Nordeman
Ådalsskolan, Kramfors

Wild Wheels World Tour

Juryns motivering:

"Har på ett övertygande sätt presenterat sin designprocess och kommit fram till en lösning som känns både genomtänkt, rolig och träffsäker. Genom att placera hjärtat i centrum av upplevelsen framgår syftet med aktiviteten på ett imponerande sätt. Mycket bra jobbat!"

Tredje pris

Alvin Kristiansson, Vidar Stenvall, Wilgot Csiky, Hafiz Moradi, Mohammed Alsheikh och Jonathan Lundin
Tannbergsskolan, Lycksele

TempoThrive

Juryns motivering:

"Lockar till rörelseglädje genom ett spännande koncept. Designprocessen sammanfattas väldigt tydligt i en imponerande presentation och det är lätt att förstå hur aktiviteten ska gå till. Med musik och full fart erbjuds en upplevelse som garanterat höjer pulsen! Snyggt jobbat!

Jurymedlemmar:

Linda Grön, utställningsproducent, Technichus