Sverige behöver en mer inkluderande idrottsrörelse

Mån 27 maj 2019 09:11

Idrottsrörelsen måste bli bättre på inkludering. Det skriver företrädare för Parasport Sverige tillsammans med Mittuniversitetets rektor och andra myndigheter och organisationer i Jämtland-Härjedalen i en debattartikel i Dagens Samhälle.

skärmdump, debattartikel: Sverige behöver en mer inkluderande idrottsrörelse

Eftersom världens största humanitära idrottsevent Special Olympics World Winter Games 2021 arrangeras i Åre och Östersund har vi nu ett utmärkt tillfälle för Sverige att sätta fokus på en ökad folkhälsa bland personer med intellektuell funktionsnedsättning, samt skapa ett mer inkluderande samhälle.

Men här måste idrottsrörelsen bli bättre. Det skriver företrädare för Parasport Sverige, Mittuniversitetets rektor och flera kommuner och organisationer i Jämtland-Härjedalen i en debattartikel som publicerades på Dagens Samhälles hemsida på lördagen.

“En satsning på fler parasportare och en inkluderande folkhälsa är inte en kostnad. Det är en samhällsekonomisk investering i ökad livskvalitet”, skriver de.

Klicka här för att läsa debattartikeln

Sidan uppdaterades 2019-05-27