Martin och Moa fick idrottsakademins första stipendier

Tis 22 dec 2020 15:21

Moa Olsson och Martin Söderberg fick var sitt stipendie om 10 000 kronor. Martin siktar på att optimera styrkelyftsträning och Moa ska ta fram den perfekta handsken för skidskyttar.

Martin Söderberg och Moa Olsson fick de första uppsatsstipendierna från Mittuniversitetets idrottsakademi

– Med dessa stipendier vill vi stimulera uppsatsarbeten som är elitidrottsrelaterade, inom valfritt ämnesområde. Det ska finnas en tydlig koppling till organiserad idrott genom förbund eller förening och dessutom ska uppsatsen tillföra något till svensk elitidrott, säger Agnes Wredenberg, koordinator för Mittuniversitetet idrottsakademi.

– Vi är väldigt stolta och glada att kunna presentera dessa värdiga vinnare som uppfyller alla kriterier och dessutom har väldig spännande och konkreta mål med sina projekt, säger Agnes Wredenberg.

Moa ska ta fram en handske för skidskyttar

Moa tränar och tävlar i skidskytte samtidigt som hon läser tredje året på Sportteknologiprogrammet. I sin C-uppsats siktar hon på att ta fram den optimala skidskyttehandsken tillsammans med företaget Grankvists sportartiklar. Hon sökte stipendiet för att kunna slutföra jobbet på bästa sätt.

– Jag är så tacksam för det här stipendiet! Det känns superroligt och jag är så taggad att göra ett extremt bra jobb med just den här hjälpen. Det innebär möjligheten till fler resor till Grankvists kontor i Karlstad och kanske en resa till deras fabrik i Polen, om det är möjligt på grund av pandemin, det kommer att bli superroligt och lärorikt, säger Moa Olsson.

– Drömscenariot är att handsken som jag tar fram faktiskt blir en bra produkt som skidskyttar kommer att vilja använda och köpa. Men jag kommer även vara nöjd bara jag känner att jag fått fram en fungerande skidskyttehandske jag är stolt över! Säger Moa.

Optimera styrketräning genom att tillföra syrgas

Martin läser magisterprogrammet i idrottsvetenskap och ska i arbetet med sin D-uppsats ta fram en prestationsoptimerad träningsmetod för styrkelyft genom hyperoxi (extra syrgas). Hypotesen är att träningen kan intensifieras och bli mer optimerad då återhämtningen sker snabbare med tillförd syrgas än utan.

– Det är väldigt smickrande att få stipendiet och det ger mig också extra energi att genomföra studien som jag personligen tror mycket på. Jag är också övertygad om att studien kommer att göra stor skillnad både för svenska styrkelyftare som andra elitidrottare som använder styrketräning som en del av sin träning. Genom detta stipendium kan jag genomföra en tillräckligt omfattande studie som jag också hoppas ska bli publicerad och som kan direkt kan användas för utveckling av styrketräning i Sverige, säger Martin Söderberg.

– I studien hoppas vi få fram resultat som kan användas i träningssyfte och skapa bättre optimerad träning för svenska styrkelyftare. Jag valt att fokusera på marklyft men även andra styrkeövningar har nytta av de resultat vi hoppas få fram. Skulle det visa sig att tillförsel av syrgas under träning påverkar återhämtningen så kan styrketräning förändras inte bara för styrkelyftare utan alla idrottare som tränar helkroppsstyrka, säger Martin.

Den som vill komma i kontakt med Martin eller Moa kan vända sig till Agnes Wredenberg, koordinator för Mittuniversitetet idrottsakademi.

Agnes Wredenberg

Verksamhetschef Mittuniversitetets idrottsakademi