Disputation i pedagogik med Marcus Sundgren
Välkommen till en disputation i pedagogik där Marcus Sundgren försvarar avhandlingen “Exploring digital technologies in higher educational settings: Enabling a community of inquiry"
Avhandlingen ger teoretiska, metodologiska och praktiska bidrag till forskarsamhället inom fem områden. För det första innebär tillägget av emotionell närvaro till Community of Inquiry-ramverket (CoI) en potential att stärka social närvaro. För det andra spelar digital teknik en avgörande roll när det gäller att utforma effektiva utbildningsmiljöer online för att tillgodose de olika närvaroformerna inom CoI. För det tredje bygger CoI-ramverket på principer för aktivt lärande, något som är avgörande för att främja social- och kognitiv närvaro i både fysiska och online-miljöer. För det fjärde har den snabba tillväxten av online-miljöer inom högre utbildning givit upphov till ett överflöd av studentdata för läranalys (Learning Analytics), men etiska överväganden har inte givits tillräcklig uppmärksamhet. Slutligen ligger det metodologiska bidraget i den design som använder en pragmatisk vetenskapsfilosofis världsbild (worldview) för mixed methods-studien i kombination med en pragmatisk utbildningsfilosofi, som i sin tur styr de teoretiska och pedagogiska ställningstagandena.
Avhandlingens resultat har betydelse för lärare inom högre utbildning som strävar efter att utveckla sin pedagogiska praktik.
Mer information
Disputationen sker på plats den 16/10 klockan 13.15 i sal N109 på Campus Sundsvall, samt digitalt via Zoom. Efter disputationen bjuder vi in till mingel med lättare förtäring. Anmälan till minglet är stängd.
Opponent: Marcelo Milrad, professor i medieteknik vid Linnéuniversitetet.
Huvudhandledare: Jimmy Jaldemark, docent i pedagogik vid Mittuniversitetet.