Välkommen till didaktiskt seminarium för lärare och lärarutbildare!

Mån 11 nov. 2024 15.00–16.45
Online

Webbinariet riktar sig både till lärare och förskollärare. Vi vill på detta sätt skapa möjligheter för dialog mellan lärare ute i verksamheterna och lärare på Mittuniversitetet med syfte om att öka förståelsen för varandras olika delar av utbildningen.

En person i mörk kostym sitter vid ett bord med en laptop

Välkommen till ett webbinarium som till stora delar kan beskrivas som en 'verktygsworkshop'. Fokus kommer att ligga på Artificiell intelligens inom utbildning/Artificial intelligence in education (AIED). Webbinariet hålls på svenska, men presentationen som används är på engelska. Efter en inledande del där vi går igenom lite AI-historik och en definition av generativ AI så ska vi prova på tre olika AI-verktyg. Ett för texthantering, ett för bildgenerering samt en så kallad chatbott. Hur bra, eller hur lättanvända dessa verktyg är ska sedan diskuteras, först i mindre grupper, och sedan med alla deltagare i samma digitala rum. Vi har medvetet valt verktyg som har kort startsträcka samt att de ligger öppet tillgängliga på nätet. Då vi som ger webbinariet även forskar inom detta område så skulle vi även vilja samla in era åsikter om dessa verktyg, men det självklart är helt frivilligt.

Här är några frågor som kan vara underlag för diskussioner:

  • På vilka sätt kan lärare/förskollärare använda generativ AI i sitt dagliga arbete?
  • Hur skiljer sig utmaningar och möjligheter med generativ AI mellan våra olika utbildningsstadier (förskola, lågstadium, etc.)?
  • Hur kan barn/elever använda generativ AI i förskolan/skolan?

Ledare för webbinariet är Peter Mozelius och Niklas Humble.

Peter Mozelius arbetar som universitetslektor och forskare vid institutionen för utbildningsvetenskap vid Mittuniversitetet i Sundsvall. Peter håller för tillfället på och utvecklar nya kurser om artificiell intelligens inom utbildning och arbetsliv, samt en kurs om spelbaserat lärande. Peters   forskningsområden är främst livslångt lärande, artificiell intelligens, spelbaserat lärande och programmeringsundervisning. Här kan du läsa mer om Peter och hans forskning. 

Niklas Humble är postdoktor vid institutionen för informationsteknologi vid Uppsala universitetet och universitetslektor i datavetenskap vid Högskolan i Gävle. För tillfället berör Niklas forskning främst artificiell intelligens och dess påverkan på samhälle, yrkesliv och utbildning. Vid sidan om detta forskar Niklas även om spelbaserat lärande, människa-dator-interaktion och programmeringsundervisning. Som en del av detta har Niklas varit med och utvecklat flera lär-spel om programmering, nu senast ”Programming in Valhalla”, ett spel som är delvis utvecklat med stöd av artificiell intelligens och där spelar får lära sig om grunderna i programmering. Här kan du läsa mer om Niklas och hans forskning. 

Mer information

Datum: 11 november 2024

Tid: 15.00 - 16.45

Plats: Online via Zoom

Zoomlänk

Obs! För att delta på webbinariet behöver du fylla i anmälningsformuläret nedan. 

 

Anmälan


Sidan uppdaterades 2024-10-11