Halvtidsseminarium med Noor Al Haj Ibrahem
Välkommen till ett halvtidsseminarium där Noor Al Haj Ibrahem, doktorand i ämnesdidaktik i matematik och naturvetenskap, presenterar sin forskning om elevers attityder till naturvetenskap i skolan.
Titel: Niondeklassares attityder till vetenskap: Relevans, förtroende och framtida forskningsriktningar
Respondent: Noor Al Haj Ibrahem
Opponent: Per Anderhag, affilierad forskare, Stockholms universitet
Handledare: Magnus Oskarsson, docent, Mittuniversitetet
Tid: 8 oktober, 13.00 - 15.00
Plats: Campus Sundsvall, N102
Seminariet hålls på svenska.
Abstract
I detta doktorandprojekt undersöks niondeklassares attityder till naturvetenskap i skolan, med särskilt fokus på de faktorer som påverkar deras intresse. En mixed-methods design användes, där kvantitativ data från ROSES-enkäten kombinerades med kvalitativ data från elevernas argumenterande texter.
Den första studien gav en bred kartläggning av elevers attityder och identifierade upplevd svårighet, undervisningsmetoder och relevans som centrala faktorer. Många elever beskrev naturvetenskap som abstrakt eller frikopplad från deras vardag, medan andra betonade dess användbarhet i förhållande till hälsa, miljö eller framtida ambitioner.
Den andra studien fokuserade på två begrepp inom ramen för Expectancy Value Theory: relevans och tillit. Resultaten visade att relevans var den starkaste prediktorn för elevers intresse för naturvetenskap, medan tillit bidrog positivt men var otillräckligt i sig.
Med utgångspunkt i dessa resultat kommer nästa fas av projektet antingen att undersöka vilken roll vetenskapskapitalet spelar i svenska elevers attityder eller utforska tvärkulturella perspektiv genom internationella jämförande studier.