Halvtidsseminarium med Noor Al Haj Ibrahem

Ons 08 okt. 2025 13.00–15.00
Sundsvall
Lägg till i din kalender

Välkommen till ett halvtidsseminarium där Noor Al Haj Ibrahem, doktorand i ämnesdidaktik i matematik och naturvetenskap, presenterar sin forskning om elevers attityder till naturvetenskap i skolan.

A woman in hijab with a large monitor in the background.

Titel: Niondeklassares attityder till vetenskap: Relevans, förtroende och framtida forskningsriktningar 

Respondent: Noor Al Haj Ibrahem 

Opponent: Per Anderhag, affilierad forskare, Stockholms universitet

Handledare: Magnus Oskarsson, docent, Mittuniversitetet

Tid: 8 oktober, 13.00 - 15.00

Plats: Campus Sundsvall, N102

Seminariet hålls på svenska.

Abstract

I detta doktorandprojekt undersöks niondeklassares attityder till naturvetenskap i skolan, med särskilt fokus på de faktorer som påverkar deras intresse. En mixed-methods design användes, där kvantitativ data från ROSES-enkäten kombinerades med kvalitativ data från elevernas argumenterande texter.

Den första studien gav en bred kartläggning av elevers attityder och identifierade upplevd svårighet, undervisningsmetoder och relevans som centrala faktorer. Många elever beskrev naturvetenskap som abstrakt eller frikopplad från deras vardag, medan andra betonade dess användbarhet i förhållande till hälsa, miljö eller framtida ambitioner.

Den andra studien fokuserade på två begrepp inom ramen för Expectancy Value Theory: relevans och tillit. Resultaten visade att relevans var den starkaste prediktorn för elevers intresse för naturvetenskap, medan tillit bidrog positivt men var otillräckligt i sig.

Med utgångspunkt i dessa resultat kommer nästa fas av projektet antingen att undersöka vilken roll vetenskapskapitalet spelar i svenska elevers attityder eller utforska tvärkulturella perspektiv genom internationella jämförande studier.


Sidan uppdaterades 2025-09-23