Högläsning i förskola och skola – ett didaktiskt seminarium
Välkommen till ett seminarium om högläsning i förskola och skola med docent Ulla Damber från Mittuniversitetet. Seminariet riktar sig främst till aktiva förskolelärare och lärare inom grundskolan upp till årskurs 6.
Den 3 december bjuder Mittuniversitetet in till ett inspirerande seminarium med docent Ulla Damber. Ulla har under lång tid forskat om barns läsutveckling, literacy, och betydelsen av högläsning. Seminariet vänder sig i första hand till förskollärare samt lärare i grundskolans årskurser F–6
Under seminariet kommer vi att fördjupa oss i frågor som:
- Varför är läsning och särskilt högläsning så betydelsefullt i barns lärande?
- Vad kan högläsning bidra med i utvecklingen hos olika barn- och elevgrupper?
- Vad kännetecknar förskolor och klasser där nyfikenhet och läslust blomstrar?
- Vilka undervisningspraktiker kan utgöra grunden för ett framgångsrikt utvecklingsarbete?
Ulla Damber inleder med en föreläsning baserad på sin forskning och sina erfarenheter. Därefter ges utrymme för frågor, reflektion och erfarenhetsutbyte deltagarna emellan.
Om Ulla Damber
Ulla Damber arbetar som docent och lektor vid Mittuniversitetet, där hon bland annat bedriver forskning om litteracitet och flerspråkighet i samklang med forskning om skolutveckling i skola och förskola, främst då relaterad till litteracitet och flerspråkighet, eftersom hon har mångårig erfarenhet av att driva och handleda utvecklingsprojekt. Ytterligare ett forskningsfokus är implementering av literacy i fritidshem där samarbete med skolan är av stort intresse. Damber har publicerat böcker, debattartiklar och vetenskapliga artiklar om literacy och högläsningens funktion för barns och elevers framtida utveckling, som elever och människor i en komplex värld.
Varmt välkommen!
Vid frågor kontakta:
