Träna inför en kris: Vad gör vi på Risk‑ och krislabbet?
Tid: ca 20–60 min, beroende på tidsåtgång för diskussioner och om ni gör aktiviteten
Ämne: samhällskunskap, åk 2-6
Forskningsområde: sociologi
Lektionsform: digitalt studiebesök i form av film, samt förslag på diskussionsfrågor och aktivitet
I vår forskningsmiljö Risk- och krislabbet kan vi skapa mängder av olika miljöer och händelser så de nästan känns verkliga. Häng med när Moa, Tyra och Sammy de upplever simuleringsmiljön med höga vågor på havet, går ut i skogen eller står mitt i röken i en brand.
Diskussionsfrågor innan filmen:
- Hur ser ett labb ut?
- Hur ser någon som jobbar i ett labb ut?
Diskussionsfrågor efter filmen:
- Hur tänker du nu, efter att du har sett filmen, att ett labb kan vara och se ut?
- Vad gör forskarna på Risk- och krislabbet?
- Vad vill forskarna ta reda på?
- Varför vill forskarna veta det?
Förslag på aktivitet efter filmen:
- Låt eleverna enskilt eller i mindre grupper få fundera på vad mer man skulle kunna använda det här labbet till.
- Visualisera genom att rita, skriva eller dramatisera i klassrummet.
Läs mer