Seminarier och föreläsningar
Här hittar du mer information om våra föreläsningar och valbara seminariepass. Du väljer dina seminariepass i anmälningsformuläret.
Föreläsare
Karin Lager
Docent och universitetslektor vid Göteborgs universitet. I Karins föreläsning Det gemenskapande fritidshemmet diskuteras hur omsorg och pedagogik kan föras samman i fritidshem utifrån hur begreppet educare beskrivs inom den nordiska traditionen. I presentationen ges exempel på omsorg och pedagogik i allt från rutinsituationer, lärarledda och mer elevstyrda situationer och aktiviteter. Lärarens roll att skapa sammanhang, gemenskap och meningsfull fritid belyses.
Björn Haglund
Björn Haglund är universitetslektor i didaktik och docent i Barn- och ungdomsvetenskap vid Högskolan i Gävle. Björn kommer tillsammans med Karin Lager att diskutera dag 1 och svara på frågor från konferensens deltagare.
Nils Vallberg
Doktorand, Linköpings universitet. Nils har kallat sin föreläsning Omsorg i Fritidshem: Teori och Praktik. Omsorg är en viktig del av fritidshemmets uppdrag och vardagliga praktik. Men vad är och hur görs omsorg i fritidshem mot bakgrund av de förutsättningar som personal och barn ställs inför? I föreläsningen kommer Nils att behandla omsorg som ett teoretiskt/filosofiskt fenomen och utifrån exempel som är tagna från hans pågående avhandlingsprojekt.
Laila Guvå
Laila är undervisningsråd på Skolverket. Under Aktuellt från Skolverket berättar Laila om aktuella frågor som rör fritidshemmet. Fokus ligger på det nationella professionsprogrammet för lärare, förskollärare och rektorer, som träder i kraft 1 september.
Valbara seminarier
Du väljer dina pass i anmälningsformuläret.
-
Agenda 2030 på agendan! (Sofia Lord/Signhild Olsson)
Signhild Olsson, Högskolan i Gävle och Sofia Lord, Gävle kommun, håller i en workshop som omfattar social hållbarhetsutveckling, handlar om hur du som lärare i fritidshem praktiskt kan utveckla och stärka elevernas inre förmågor så att de står stadigt i mötet med klimatomställningens komplexa frågor. På vilka sätt kan fritids förbereda elever för ett hållbart liv där de mellanmänskliga förmågorna utvecklas och skapar framtidshopp? Kan man få eleverna att gå från ”me” till ”we”?
Lokal C216 A
-
Tillgänglig lärmiljö på fritidshemmet – att skapa en trygg och inkluderande miljö (Monica Johansson Persson och Jenny Holmström)
Monica Johansson Persson och Jenny Holmström är rådgivare på SPSM, Specialpedagogiska skolmyndigheten. SPSM arbetar för att barn, elever och vuxenstuderande oavsett funktionsnedsättning ska få förutsättningar att nå målen för sin utbildning.
Lokal C216
-
Rum, resurser och relationer: Ägarskap och möjligheter i fritidshemmets fysiska lärmiljö (Christina Grewell)
Doktorand och universitetsadjunkt vid Mittuniversitetet. Fritidshemmets fysiska lärmiljö är en aktiv plats där interaktion sker. Vem styr rummen? Vem påverkar sin omgivning och vem anpassar sig? Seminariet visar hur elever och personal hanterar fritidshemmets begränsningar och hur resurser och ägarskap påverkar deras roller och utveckling. När elever och personal får inflytande stärks deras självständighet, men dominerande skolstrukturer kan begränsa detta. Föreläsningen visar hur lärmiljön både kan begränsa och möjliggöra pedagogik. Den ger nya insikter om hur personal och elever kan skapa dynamiska och inkluderande lärmiljöer tillsammans. Personalen har en nyckelroll i att skapa en trivsam och pedagogiskt utvecklande miljö – men vilka förutsättningar behövs?
Lokal C307
-
Likvärdighet i lärmiljöer (Lena Boström/Ulla Damberg/Maryna Rosen)
Lena, Ulla och Maryna från Mittuniversitetet ingår tillsammans med deltagare från olika fritidshem i Sundsvalls kommun i en aktionsforskningsstudie. Projektets syfte är att utveckla undervisning och lärmiljöer i fritidshem, så att bästa möjliga förutsättningar för elevernas utveckling skapas. Medlemmar från de fyra fritidshem som ingår i studien kommer att dela sina erfarenheter. Deltagarna i workshopen ges möjlighet att samtala om, dela och reflektera runt sina erfarenheter från sina olika praktiker för att lyfta de aspekter som de finner kan bidra till elevers likvärdiga förutsättningar för lärande och utveckling.
Lokal C309
-
Närhet och utforskande (Kristina Renard-Hård)
Kristina är förskollärare med lång erfarenhet från förskola/skola. Sen 2002 arbetar Kristina på Socialtjänsten, Sundsvalls kommun, med utbildning och stöd till barn, unga och föräldrar. I denna workshop mixar Kristina teori med exempelbeskrivningar och övningar och diskussioner med deltagarna. Du kommer ha fler verktyg i din vardag som fritidslärare efter denna träff.
Lokal C329
-
Viktig vuxen - du kan göra skillnad (Kristina Rednard-Hård)
Kristina är förskollärare med lång erfarenhet från förskola/skola. Sen 2002 arbetar Kristina på Socialtjänsten, Sundsvalls kommun, med utbildning och stöd till barn, unga och föräldrar. I denna workshop får du ta del av Kristinas mångåriga arbete med stöd till barn 6 – 12 år och deras familjer. Det blir både konkreta exempel och teoretisk grund men också övningar och diskussioner med deltagarna i workshopen. Efter träffen har du förhoppningsvis nya strategier när du möter barn som lever i en utsatt livssituation.
Lokal C329
-
De bara leker - Om att utveckla den fria leken i undervisningssituationer i fritidshemmet (Erika Forsberg/Jenny Byström/Lena Boström/Linda Evjen)
Lena och Linda från Mittuniversitetet har tillsammans med Erika Forsberg och Jenny Byström från Bergsåkers skola ingått i en aktionsforkningsstudie om den fria leken för äldre elever i fritidshemmet. Studien visar hur personalen engageras genom systematiska och reflekterande aktioner för att förstå elevernas lek och utveckla undervisningen. Resultatet belyser olika aspekter av den fria leken och hur personalen tillämpar ny kunskap i verksamheten. Detta gynnar eleverna och förankrar läroplanens skrivningar om fri lek. Efter projektet kunde den fria leken legitimeras. Deltagarna i workshopen får möjlighet att diskutera och reflektera över sina erfarenheter av lek i fritidshemmet.
Lokal C309
-
Rum, resurser och relationer: Ägarskap och möjligheter i fritidshemmets fysiska lärmiljö (Christina Grewell)
Doktorand och universitetsadjunkt vid Mittuniversitetet. Fritidshemmets fysiska lärmiljö är en aktiv plats där interaktion sker. Vem styr rummen? Vem påverkar sin omgivning och vem anpassar sig? Seminariet visar hur elever och personal hanterar fritidshemmets begränsningar och hur resurser och ägarskap påverkar deras roller och utveckling. När elever och personal får inflytande stärks deras självständighet, men dominerande skolstrukturer kan begränsa detta. Föreläsningen visar hur lärmiljön både kan begränsa och möjliggöra pedagogik. Den ger nya insikter om hur personal och elever kan skapa dynamiska och inkluderande lärmiljöer tillsammans. Personalen har en nyckelroll i att skapa en trivsam och pedagogiskt utvecklande miljö – men vilka förutsättningar behövs?
Lokal C307
-
Tillgänglig lärmiljö på fritidshemmet – att skapa en trygg och inkluderande miljö (Monica Johansson Persson och Jenny Holmström)
Monica Johansson Persson och Jenny Holmström är rådgivare på SPSM, Specialpedagogiska skolmyndigheten. SPSM arbetar för att barn, elever och vuxenstuderande oavsett funktionsnedsättning ska få förutsättningar att nå målen för sin utbildning.
Lokal C216
-
Agenda 2030 på agendan! (Sofia Lord/Signhild Olsson)
Signhild Olsson, Högskolan i Gävle och Sofia Lord, Gävle kommun, håller i en workshop som omfattar social hållbarhetsutveckling, handlar om hur du som lärare i fritidshem praktiskt kan utveckla och stärka elevernas inre förmågor så att de står stadigt i mötet med klimatomställningens komplexa frågor. På vilka sätt kan fritids förbereda elever för ett hållbart liv där de mellanmänskliga förmågorna utvecklas och skapar framtidshopp? Kan man få eleverna att gå från ”me” till ”we”?
Lokal C216 A
-
Äventyrspedagogik (Christina Holmgren/Cecilia Eriksson)
Christina och Cecilia är universitetsadjunkter på Högskolan i Gävle. Under sitt pass ger de en introduktion till äventyrspedagogik. Äventyrspedagogik stimulerar elevers självförtroende och självkänsla tillsammans i grupp samt ökar det sociala samspelet, lekfullhet och fantasin.
Lokal C309
-
Utbildningsomsorg: Ett språkligt verktyg för fritidshemmet (Anna Wallin)
Anna Wallin är kommunlektor i Enköpings kommun och Uppsala universitet. Sedan några år tillbaka används begreppet "school-age educare" i talet om fritidshem internationellt. I Anna Wallins avhandlingsarbete, "Fritidshemmets matematik: Möten som räknas" översatte Anna den engelska benämningen för fritidshem till svenska och formulerade det som Utbildningsomsorg. Utbildningsomsorg som begrepp kan beskrivas fungera som ett språkligt verktyg för fritidshem, som ett sätt att tala om verksamhet med fokus på föreningen av utbildning och omsorg. I presentationen kommer Anna berätta om bakgrunden till begreppet och ge förslag till hur det kan användas i praktiken.
Lokal C307
-
Högläsning i fritidshemmet (Ulla Damberg/Eva Nordlinder)
Ulla är docent i pedagogik och Eva är lektor i litteraturvetenskap vid Mittuniversitetet. Närheten och kontakten med barnen i en högläsningsstund är oslagbar. Seminariet innehåller både presentation av ett läsprojekt på fritids, bokbord med användbara bilderböcker, samtal om stimulerande läsmiljöer och en workshop med högläsning och kringaktiviteter.
Lokal C216A
-
Organisering av Omsorg i Fritidshem: Fallstudier och Diskussion (Nils Vallberg)
Nils Vallberg, doktorand vid Linköpings universitet, håller ett seminarium som kommer utgå från två fiktiva fall som exemplifierar hur verksamheten i fritidshemmet kan organiseras. Deltagarna kommer att läsa och diskutera fallen utifrån för-formulerade frågor som handlar om hur fritidshemmets verksamhet kan organiseras för omsorg.
Lokal C216
-
Närhet och utforskande (Kristina Renard-Hård)
Kristina är förskollärare med lång erfarenhet från förskola/skola. Sen 2002 arbetar Kristina på Socialtjänsten, Sundsvalls kommun, med utbildning och stöd till barn, unga och föräldrar. I denna workshop mixar Kristina teori med exempelbeskrivningar och övningar och diskussioner med deltagarna. Du kommer ha fler verktyg i din vardag som fritidslärare efter denna träff.
Lokal C329