”Jag är ingen illustratör, jag är en bildberättare”

Fre 27 okt 2023 16:12

I fredags var det Pija Lindenbaums tur att gästa Mittuniversitetet och litteraturfestivalen MittLitt. I ett roligt och avslappnat samtal med litteraturvetare Eva Nordlinder berättade hon om sina böcker, sin process och motståndet som måste övervinnas.

Kvinna läser ur en barnbok i famnen

De flesta av Pijas böcker utgår från ett glasklart barnperpspektiv. Det finns ingen vuxen röst som går in och rätar upp och förklarar, utan barnets tolkning av sin värld får stå oemotsagd, vilket gör böckerna både finurliga och oförutsägbara. Den senaste boken, Frekes fot, handlar om en pojke som tappar bort både skon och foten, och ger sig ut att leta efter dem. Att tappar bort en fot är nämligen inte vidare märkligt i Pijas bokvärld.
– När man har ett barnperspektiv så är allt möjligt, för som barn har man ju ingen erfarenhet av hur det borde vara.

Under författarsamtalet på biblioteket berättade Pija Lindebaum om hur svårt det är att komma igång med ett nytt projekt och om bakgrunden till en del av böckerna. Dessutom delade hon generöst med sig av sin arbetsprocess, som alltid börjar med post it-lappar, moodboards och otaliga skisser. Hon redde också ut begreppet bilderbok, och förklarade att bilderna berättar sin egen version av historien.
– Det handlar inte om att illustrera text. I en bilderbok ska texten och bilderna kunna stå var för sig, men när de fogas samman så får man ännu fler dimensioner av berättelsen, så de kompletterar varandra. Det är det som är  så spännande. Så jag är ingen illustratör, jag är en bildberättare.

Sidan uppdaterades 2023-10-28