Ny kurs vill rikta fokus mot hållbar skogsvård

Mån 20 mar 2023 10:16

Hyggesbruk kontra hållbara skogsbruksmetoder? Debatten kring skogen och hur den brukas har intensifierats i Sverige under den senaste tiden. Till hösten startar en ny kurs vid Mittuniversitetet för den som vill lära sig mer om skogliga naturvårdsfrågor.

Jennie Sandström i skogen
Jennie Sandström, lärare och forskare i biologi vid Mittuniversitetet, är ansvarig för den nya kursen. Foto: Victoria Engholm.

Här ger Jennie Sandström, som forskar och föreläser om skogen, en inblick i vad kursen handlar om.

Vad får man lära sig på kursen?
– Du får en grundläggande kunskap om skogsekologi i boreala miljöer, det vill säga norra Sveriges barrskogsmiljöer. Det innefattar grundläggande skogsekologi, uppbyggnad av naturliga ekosystem samt människans påverkan på skogen kopplat till naturvård, till exempel biologisk mångfald. Vi inleder med en veckas exkursioner och besöker olika skogar i Sundsvallsregionen där vi visar på plats vad som är en skog med höga naturvärden och hur man kan se dem. Vi kommer också att ha gästföreläsare från myndigheter och intresseorganisationer.

Kan vem som helst läsa kursen?
– Kursen vänder sig till alla som är intresserade av skog, skogsekologi och naturvård. Det krävs inte så mycket förkunskaper, man förväntas till exempel inte kunna en massa biologi inför kursen. Du kanske är lärare och vill fördjupa dig i skogliga hållbarhetsfrågor eller du kanske äger lite skog och funderar på hur den kan skötas, inte bara för att maximera vinst utan hur det går att ta hand om den för att gynna den biologiska mångfalden.

Vad förväntas av dig som student?
– Som student bör man vara nyfiken på skogliga naturvårdsfrågor. Studenter på kursen förväntas även delta aktivt i exkursioner och seminarier samt jobba självständigt mellan träffarna. Jag tror verkligen att är man det minsta lilla intresserad av skog och tycker om att vistas i naturen så kommer den här kursen att vara jättekul!

Hur ser skogsnäringen ut i Sverige idag?
– Statistik visar att vi numera avverkar nästan lika mycket som vi får ny tillväxt av skog. Tidigare har tillväxten varit större än uttaget, men de senaste åren har siffrorna närmat sig varandra. Det syns bland annat på att vi får fler hyggen då skogen ska räcka till mycket, bland annat till biobränslen för att fasa ut fossilbränslen.

Varför är skogen så viktigt?
– Om vi tittar på Sverige så är skogen en stor del av vårt liv – vi är ett skogsfolk. Skogsnäringen är både omfattande och viktig, men det finns samtidigt en utbredd kritik mot dagens skogsbruk. Den upplevs som konservativ med negativa effekter på naturvärdena. Samtidigt händer det mycket inom det här området och många enskilda skogsägare vill bruka skogen genom naturvårdande skötsel. De stora skogsbolagen å sin sida är certifierade och måste därmed balansera produktion och miljö. För att det ska fungera behövs kompetens så att man kan gynna den biologiska mångfalden. För att få en bra diskussion om skogens värden behöver kunskapen om skogen stärkas bland den breda allmänheten.

Varför ger Mittuniversitetet den här kursen?
– Det finns många orsaker. Främst handlar det om att det är det här vi forskar om och något vi kan inom vår forskargrupp. Vi vill helt enkelt förmedla vår kunskap på ett lättillgängligt sätt. En annan aspekt är att det ligger i tiden. Den skogliga debatten är högaktuell av många anledningar, med flera perspektiv: klimat, mångfald, hyggesfritt skogsbruk med mera. Det är med andra ord en aktuell fråga och vi som jobbar med biologi på Mittuniversitetet brinner för att nå ut till allmänheten.

Läs mer om kursinnehållet och anmäl dig här

Sidan uppdaterades 2024-03-20