Funktioner i labbet

Spara favorit 28 aug augusti 2017

RCR Lab är utrustat med så kallad flersensorisk immersionsteknik. Immersion handlar om att ”sjunka in i” eller ”sänkas ned i” något. Med hjälp av tekniska hjälpmedel i labbet påverkas de mänskliga sinnena så att man sjunker in i en simulerad miljö eller händelse som vore den verklig. Simuleringen kan alltså vara så verklig att man inte tänker på att man befinner sig i en labblokal.

När labbet är fullt utbyggt kommer det att finnas en lång rad tekniska hjälpmedel för simuleringar:

  • Visualisering 360°
    Ett flertal projektorer i taket visualiserar sömlöst runt om på de vita väggarna. Lokalen är 8x8 meter och projiceringsytan ca 2 meter hög. Projiceringarna kan vara av vilket slag som helst: film, virtuella miljöer, bilder etc.
  • 360° ljudsystem
    För att förstärka känslan av rörelser har labbet så kallat surround-ljud. Det påminner om ljudanläggningar i biosalonger där ljudet kan komma från vilket håll som helst och följer det som händer i visualiseringarna.
  • Vibration
    Särskilda högtalare skapar vibrationer med hjälp av lågfrekventa ljud för att förstärka simulering av exempelvis trafik.
  • Miljöljus och effektljus
    Simulering av olika miljöer kräver olika ljus. En utomhusmiljö har till exempel ett helt annat ljus än en nattklubb. Olika färger och effekter, såsom blixtar och eldsken, förstärker dessutom speciella scenarier.
  • Rök
    Vanlig teaterrök används för att simulera bränder och annan rökutveckling.
  • Dofter
    Dofter är viktiga för att förstärka känslan av simuleringar. Doften i t.ex. en skog är helt annan än på ett sjukhus. Även händelser förstärks med hjälp av doftaggregatet, såsom diesel, avgaser, gummi och brandrök vid en simulerad trafikolycka.
  • Värme
    Infravärmeaggregat används huvudsakligen för att förstärka brandscenarier.
  • Rekvisita
    Precis som på en teaterscen används rekvisita som bidrar till att skapa känsla av verklighet i simuleringarna. 

 
Flera olika tekniker kommer att finnas för att registrera data från simuleringar:

  • Filmkameror
    Såväl fast monterade som flyttbara kameror kan användas för att filma det som sker i labbet. Kamerorna filmar både vanligt och infrarött vid mörkläggning eller rökfyllning. Väggarna är grundmålade med metallfärg som gör att de flyttbara kamerorna med magnetfäste kan placeras fritt.
  • Ljudupptagning
    Såväl fast monterade som flyttbara mikrofoner tar upp ljud. Myggor och riktade mikrofoner kan användas för att ta upp ljud från specifika källor.
  • Synspårning
    Så kallade eye-trackers, glasögon som registrerar ögonrörelser och blickmönster, kan användas för att exempelvis undersöka var människor söker information i olika situationer och under olika förutsättningar.
  • Fysiologisk teknik
    I olika situationer reagerar kroppen fysiologiskt. Detta går att studera med hjälp av elektroder som mäter svettningar, puls, andning m.m.  

Labbet kommer även att ha en mobil enhet. Den består av ett par lådor där en del av labbets teknik packas ned och kan tas med ut för studier och övningar i verkliga miljöer. Några exempel på miljöer är industrier, sjukhus och offentliga lokaler.