Turismvetenskap GR (A), Konsumentbeteende inom turism
Välkommen till Mittuniversitetet!
Hej!
Varmt välkommen till kursen Turismvetenskap GR (A), Konsumentbeteende inom turism och som student vid Mittuniversitetet.
Jag som är kursansvarig heter Tatiana Chekalina (tatiana.chekalina@miun.se) och har en PhD i turismvetenskap. Jag forskar främst om kundens perspektiv inom marknadsföringsområdet med inriktning på turistens upplevelse och destinations varumärke.
- Utbildningskod: TR067G
- Anmälningskod: L4449
- Ort: Flexibel – Östersund
- Studieform: Distans
- Studiefart: 50%
- Kursperiod: 2025-06-09 - 2025-08-17
Kursen har inga fysiska träffar utan genomförs via Moodle. Kursen startar 9 juni men kurssidan på Moodle kommer att vara tillgänglig några dagar innan.
Schema
Fyra veckor innan kursstart ser du ditt schema här.
Observera att schemat kan komma att ändras.
Hittar du inte schemat?
Kontakta din lärare eller kursansvarig om du inte får ditt schema närmare kursstart.
Utbildningsinformation
På kurssidan i Moodle kommer all information om kursen att finnas i form av nyheter och information, dokument, länkar och några förinspelade föreläsningar. Där kommer också att finnas funktioner för att lämna in uppgifter och även olika verktyg för att kommunicera med både lärare och studenter på kursen. Verktyget Zoom, som är ett videosystem för möten, kommer att användas vid några tillfällen på kursen (ej obligatoriska). Handledningstillfällena annonseras på kurssidan i Moodle.
Kursen har 4 böcker i kurslitteraturlistan och jag rekommenderar er att skaffa tillgång till dessa. Huvudboken i kursen är Horner, S., & Swarbrooke, J. Consumer behaviour in tourism. Routledge (https://www.routledge.com/Consumer-Behaviour-in-Tourism/Horner-Swarbrooke/p/book/9780367495596). Vänligen observera att det är den utgåva som står i kursplanen som gäller (senaste upplagan). Äldre utgåvor fungerar inte då det gjorts betydande uppdateringar av boken, inte minst med hänsyn till stora samhällsförändringar såsom digitalisering.
Den andra boken i kursen är Encyclopedia of Tourism Management and Marketing (Edward Elgar Publishing). Den finns tillgänglig i fulltext via biblioteket. Denna bok ska användas som just ett uppslagsverk och inte läsas i sin helhet. Det tredje boken är Tourism marketing in the age of the consumer av Morrison, M. Alastair (senaste upplagan, Del 1).
Den sista boken är en alldeles utmärkt bok från Studentlitteratur av författarna Maria Björklund och Ulf Paulsson: Seminarieboken – att skriva, presentera och opponera. Läs gärna denna, särskilt om du inte skrivit akademiska texter tidigare och ha den till hands för att göra uppgifterna på kursen. Undervisning och återkoppling kan delvis ske på engelska.
Vad behöver du göra som ny student?
Det är flera saker du måste göra som ny student för att kunna påbörja dina studier. Är du distansstudent med campusträffar, måste du bekanta dig med båda checklistorna.
Följ checklistan noga!
Kontakta oss
Om du har frågor eller funderingar får du mer än gärna höra av dig till oss via kontakt@miun.se eller på telefon 010-142 80 00 kl. 08.00–16.00.
Varmt välkommen till kursen! Det viktigaste för ditt eget lärande är ditt engagemang i kursen genom att ta del av kursmaterial, diskussioner och uppgifter i en omfattning av ungefär 20 timmar i veckan vilket motsvarar studier på halvfart.
Med vänlig hälsning
anke.peters@miun.seKursansvarig