Studenter spånar kring framtidens innovativa miljö

Tor 16 nov 2023 19:17

Hur får vi en stark, inkluderande och hållbar innovationsmiljö år 2030 på Mittuniversitetet? Det fick fyra studentlag möjlighet att klura på i satsningen SKARPT UPPDRAG™. Den 8 december ska två av lagen , Banbrytaren och Möjlighetsskaparen, presentera sina koncept för rektor Anders Fällström.

Två av studentlagen i Skarpt uppdrag.
Lagen Banbrytaren med studenterna Didrik Falstad, Vilma Björck och Annika Östman samt Möjlighetsskaparen med Emelie Ekman Lindqvist, Viktor Karlsson och Makis Andersson ska presentera sina koncept för rektor Anders Fällström den 8 december. Fler bilder från dagen längst ned på sidan.

Den 8 november var det dags för den 16:e upplagan av SKARPT UPPDRAG™  som denna gång höll på Campus Sundsvall. Studenter från Kommunikations- och PR-programmet, industridesign och statsvetenskap bildade fyra kreativa lag som Mittuniversitetet innovationsrådgivare höll sysselsatta med ett utmanade uppdrag.

SKARPT UPPDRAG™ är ett endagsevent och en idégenereringstävling där du som student får vässa dina kreativa förmågor i att tänka nytt utifrån en framtidsutmaning där ditt koncept ska möta de globala hållbarhetsmålen. Denna gång fick lagen uppdraget att tänka sig hur Mittuniversitetet år 2030 är en stark, inkluderande och hållbar innovationsmiljö.

–Vi ser ett behov av att följa med tiden med vår verksamhet, i synnerhet då pandemin har påskyndat samhällsutvecklingen. För att möta framtiden behöver vi träna framtidens förmågor, det vill säga studenter, att vara bekväma med att tänka nytt, vara villiga att förändras till det bättre och att omsätta sin akademiska kunskap till nytta för samhället. Så vi tog tillfället i akt och frågade framtidens förmågor om hur de skulle lösa vårt behov och jag bad dem inte bara tänka utanför boxen, jag ville att de skulle pulverisera den, säger Therése Boija, Innovationsrådgivare vid Mittuniversitetet.

Lagen fick uppdraget på morgonen och stod redo att presentera sina framtidskoncept för juryn på eftermiddagen. Och det var fyra olika och helt oväntade idéer som presenterades.

– De lösningar som vi fick höra var alltifrån att ta inspiration från google, skapa ett globalt förankrat universitet, förändra stereotypiska föreställningar om den typiska innovatören till att införa personlighetstester och bidra till jämlikhet på vårt lärosäte. Inte ens jag visste vilket av dessa fantastiska pitchar som skulle vinna möjligheten att presentera sitt framtidskoncept för vår rektor, fortsätter Therése.

Banbrytaren och Möjlighetsskaparen ska presentera för rektor

Juryn valde ut två vinnare; Lag Banbrytaren som med sin pitch föreslog att Mittuniversitetet ska se innovation som en strategisk resurs och lag Möjlighetsskaparen som menar att i framtiden jobbar vårt lärosäte med innovation utan gränser för global samhällsnytta. Den 8 december ska dessa lag nu pitcha sina koncept till Anders Fällström, rektor för Mittuniversitetet.

– Jag upplever Anders som en nyfiken rektor och det var självklart för honom att ge oss möjligheten till detta eftersom samtliga koncept som presenterats idag har haft en sak gemensamt: för att skapa förutsättningar för en stark och inkluderande innovationsmiljö på Mittuniversitetet behöver vi också arbeta med den övergripande kulturen för lärosätet. Och lyckas vi med det har vi alla förutsättningar att rusta våra nuvarande och kommande studenter för framtidens utmaningar, avslutar Therése.

En av studentgrupperna som jobbar under Skarpt Uppdrag.

av

En av studentgrupperna som jobbar under Skarpt Uppdrag.

Innovationsrådgivarna Karolina Rosdahl och Therése Boija.

av

Innovationsrådgivarna Karolina Rosdahl och Therése Boija.

Eva-Maria, Sebastian och Osas på PR- och Kommunikationsprogrammet.

av

Eva-Maria, Sebastian och Osas på PR- och Kommunikationsprogrammet.

Laget Gränssprängarna jobbar med utmaningen.

av

Laget Gränssprängarna jobbar med utmaningen.

Didrik, Annika och Vilma, diskuterar uppdraget.

av

Didrik, Annika och Vilma, diskuterar uppdraget.

Studenterna Viktor, Makis och Emelie jobbar på.

av

Studenterna Viktor, Makis och Emelie jobbar på.

Lag Banbrytaren och Möjlighetsskaparen som går vidare att presentera för rektor Anders Fällström.

av

Uppdraget utgår från de globala målen.

av

Uppdraget utgår från de globala målen.

Studenternas uppdrag i Skarpt uppdrag november 2023.

av

Studenternas uppdrag i Skarpt uppdrag november 2023.

Sidan uppdaterades 2023-11-16