Julia Paulsson och Joakim Kullberg vann årets Gyllene Halda

Tis 11 apr 2023 12:56

Tidigare studenterna Julia Paulsson och Joakim Kullberg från Hallandsposten tog hem årets Gyllene Halda för deras grävande artikelserie “Den dolda sexhandeln”. Serien uppmärksammar sexköp som sker i Halmstad.

Julia Paulsson och Joakim Kullberg
Från höger: Julia Paulsson och Joakim Kullberg. Bild: Privat.

Den Gyllene Haldan, även kallat ”Det lite större journalistpriset”, delas sedan 1992 årligen ut av Mittuniversitetets journalisttstudenter i Sundsvall. Priset går till den eller dem som journaliststudenterna anser ha gjort något av stor vikt för journalistiken. Priset delas ut i samband med utdelandet av Föreningen grävande journalisters pris Guldspaden.

Motiveringen för årets prisutdelning var följande:

“Gyllene Haldan går i år till ett gräv som vi anser inte har uppmärksammats tillräckligt mycket. I vår mening är det viktigt att uppmärksamma den journalistik som pratar direkt med personer i beroendeställning, samt att ställa personer som förgriper sig på samhället mot väggen. Kanske viktigast är det att få veta varför vissa människor agerar som de gör.

Vi i JFS-styrelsen kände oss väldigt inspirerade och kan stolt säga att vi har en värdig vinnare i år.”

Vi på Mittuniversitetet gratulerar Julia och Joakim!

Sidan uppdaterades 2023-04-11