Ny skoltidning för campus Sundsvall

Mån 08 maj 2023 14:44

På Campus Sundsvall har det inte funnits någon skoltidning sedan 2010, men nu blir det ändring på det. Journaliststudenten Lissett Neira har satt ihop en redaktion och nu finns det första numret av ”Mitt i prick” ute.

Skoltidningen mitt i prick

I Sundsvall fanns tidigare en skoltidning som drevs av Kåren och gick under namnet Kåridåren. På grund av bristande intresse lades den ner 2010 och sedan dess har det inte funnits någon skoltidning, något som Lissett Neira reagerade på.

– Jag tyckte att det fanns ett behov av en ny plattform där studenter får möjligheten att fritt kunna uttrycka sina åsikter och tankar och kom på idén att starta en skoltidning, säger hon.

Av studenter – för studenter

Sagt och gjort. På sociala medier sökte hon efter folk som var intresserade av att ingå i redaktionen och nu är de 11 personer, berättar Lissett Neira.

– Jag är chefredaktör och resterande är reportrar. Vi hoppas att alla studenter känner att de kan vända sig till oss. Vi värnar om det fria ordet och anser att alla ska kunna få en plattform att kunna uttrycka sig. Vi är för studenter, av studenter. Vem som helst kan skicka in en debattartikel, en krönika eller en novell de skrivit. Vi kommer att försöka ha ett så brett utbud som möjligt. Allt från krönikor, musiklistor, noveller, dikter och olika tester, allt riktat till studenter, säger hon.

Startat instagramkonto

Den nya skoltidningen heter Mitt i prick och kommer att ges ut tre gånger per år. Redaktionen har också startat ett instagramkonto som heter Mitt.i.prick.
– Om någon vill kontakta eller följa oss kan de göra det där. Man kan också mejla oss på skoltidningenmiun@gmail.com, säger Lissett Neira.

Skoltidningen finns att hämta på campusbiblioteket och runt om på campus

Sidan uppdaterades 2023-09-07