Studenthälsan Sundsvall

Välkommen till kunskapsträffar med Studenthälsan

Fre 29 sep 2023 15:12

Vi vill att du som student ska få de bästa förutsättningarna för dina studier. Sover du ordentligt? Finns det sociala utmaningar, och hur är det egentligen med prestationsångest och stress? Kom och var med i Studenthälsans digitala kunskapsträffar under tre tillfällen nu i oktober.

Träffarna sker via Teams och är tillgängliga för alla studenter i Sundsvall, Östersund samt distansstudenter. De innehåller en kortare föreläsning på ca 30 minuter. Därefter går vi ut i digitala rum och pratar vidare om ämnet för dagen. Kuratorerna Marlene Gustafsson och Stefan Dahlén leder oss genom kunskapsträffarna.

Anmälan görs till:

marlene.gustavsson@miun.se

Efer anmälan får du en länk för varje tillfälle.

Träffar i oktober

Sömn: 3 oktober kl. 12.30–13.15

Mycket tid framför datorn, höga stressnivåer, höga krav samt kanske både kaffe, energidryck och sena nätter kan skapa problem med sömnen. Vi pratar om vad som påverkar vår sömn och hur vi kan förbättra sömnen.

Sociala utmaningar under studietiden: 17 oktober kl. 12.30–13.15

Studietiden kan vara en tid av fantastiska mänskliga möten. Sociala aktiviteter med andra studenter, grupparbeten och gemensam studieverksamhet. Det kan också vara ensamhet, konflikter i studiegruppen samt utmaningar i grupparbeten. Vi går igenom några tips och råd för hur vi kan hantera sociala utmaningar.

Stress och prestation: 31 oktober kl. 12.30–13.15

Att gå på Universitet kan innebära en hel del stress för att klara sina studier. Med prestationsbaserad självkänsla blir det ännu jobbigare när tentor inte går som vi tänkt oss. Vi pratar om vad stress är och hur vi kan förhålla oss till det. Vi tittar på vad höga krav gör med oss och hur vi kan söka Good Enough för vår hälsas skull.

Sidan uppdaterades 2023-09-29