Det här gör ett studerandeskyddsombud

Ons 27 mar 2024 10:49

Nikita Savander är Studentkåren i Östersunds studerandeskyddsombud. Det är en roll som är viktig och intressant och som syftar till att ge alla studenter de bästa förutsättningarna att lyckas med sina studier.

Nikita Savander studerande skyddsombud
Nikita Savander

Studerandestudentombudets roll är att företräda alla studenter, både campus- och distansstudenter, i fysiska- och psykosociala arbetsmiljöfrågor. Allt från störande ljudnivåer, hörslingor som inte fungerar eller ventilationsproblem.

– Allt sådant som kan störa studenterna i deras arbetsmiljö, konstaterar Nikita Savander.

Rätten att utse ett studerandeskyddsombud är i enlighet med arbetsmiljölagen. Nikita Savander får in ärenden via mejl eller ett ärendehanteringssystem och åtgärdar det som behövs. Hon har kontakt med kårens sektioner och utskott och lyssnar av vilka frågor som kommer upp och som behöver åtgärdas, dessutom sitter hon med i centrala samverkansgrupper och representerar studenterna i Sveriges Förenade Studentkårer (SFS). Det är viktigt att hon har koll på universitetets styrdokument och policys angående arbetsmiljö.

När ett ärende behöver åtgärdas kontaktar hon antingen fastighetsägarna Intea eller ansvariga inom Mittuniversitetet.

– Jag får alltid bra respons. Vissa saker kan vara svåra att åtgärda men jag får alltid bra gehör hos både fastighetsägarna, miun eller kårens sektioner, säger Nikita.

Hoppas att någon annan tar över

Nikita Savander studerar till socionom och är nu inne på fjärde terminen. Studerandeskyddsombudets mandatperiod sträcker sig fram till sommaren och eftersom Nikita ska ut på en längre praktikperiod i höst har hon inte för avsikt att kandidera till rollen ett år till. Hon hoppas nu att någon annan vill ta över.

– Det känns som att det finns ett behov för att se studenternas perspektiv på sådana här arbetsmiljöfrågor. Studenternas ska kunna ha de bästa förutsättningarna för att lyckas med sitt arbete. Jag tycker att det är en riktigt bra roll att ha.

Det finns även ett studentombud

Inom studentkåren finns även ett studentombud. Det har visat sig vara svårt att förstå skillnaden mellan studerandeskyddsombudet och studentombudet, men det finns en sådan. Studentombudet erbjuder bland annat rådgivning till alla studenter och kan företräda kårmedlemmar i ärenden som rör utbildningen.

– Mitt fokus är på arbetsmiljölagen, studentombudet har fokus på högskoleförfattningar, förklarar Nikita.

I Sundsvalls studentkår är det vice ordförande Anitra Gudmarsdotter som sköter de uppgifter som ligger under rollen som studerandeskyddsombud.

Vill du bli studerandeskyddsombud i Östersund? Kontakta Simon Oodolese på ordforande@sko.miun.se

Sidan uppdaterades 2024-03-27