Snart kan du ansöka om digitala examensbevis

Mån 08 apr 2024 13:19

Den 17 april övergår Mittuniversitetet till att utfärda examensbevisen digitalt i stället för dagens examensbevis på papper.

Förändringen är ett steg i en större nationell övergång till digitalisering som berör alla svenska lärosäten.

Den 9 april är sista dagen att ansöka om examen för att få en utskrift i pappersform. Efter det stänger vår  examensfunktion för ansökan om examensbevis. Detta för att hinna leverera inkomna ärenden per post. Den 17 april öppnar ansökan igen för digitala examensbevis.

Vad innebär detta för dig som student?

• Som student ansöker du som vanligt på webben via Ladok
  • Du får ett mejl när examensbeviset är utfärdat
  • Du kan logga in och ladda ned examensbeviset som PDF-format för att sedan skriva ut
  • Examensbeviset kan också verifieras digitalt via Ladok.
  • Det kan även ”dela” examensbeviset i Ladok till en potentiell arbetsgivare
  • Examensbevisen gäller även doktorsexamen
  • Tidigare examensbevis utfärdat på papper kommer inte att ersättas med digitala versioner
  • Har du inte ett aktivt studentkonto, kan du logga in i Ladok som alumn via BankID