SustainGov samarbetar med Berghs School of Communication

Tis 16 apr 2024 15:03

Sju studenter från Berghs School of Communication kommer att göra sitt examensarbete i samverkan med SustainGov. I det sex veckor långa uppdraget ingår bland annat att utarbeta en kommunikationsstrategi för programmet.

Tegelfasad med en logotyp "Berghs" i vitt och svart

– Det finns så klart gott om kompetenta kommunikatörer i de organisationer som ingår i SustainGov, men det känns väldigt spännande att på detta sätt också kunna erbjuda framtidens kommunikatörer en rejäl utmaning. Eftersom vi startar upp och har ett komplext uppdrag blir kommunikation en viktig pusselbit och genom samarbetet med Berghs får vi en rivstart, säger Mariell Juhlin, programchef SustainGov.

Varje vår utmanar Berghs School of Communication sina studenter att tillsammans med riktiga uppdragsgivare lösa verkliga utmaningar. Bland de kunder som ansöker om att få medverka väljs 22 uppdragsgivare ut. Dessa kan då anlita ett team studenter vars arbete leds av en erfaren, senior handledare. Studenterna får sex veckor på sig att arbeta med det uppdrag som kunden har presenterat. Målet är att få fram en integrerad lösning med allt ifrån strategiska analyser till kreativa koncept, tidplan och budget.

– Vi vill att SustainGovs kommunikation ska präglas av – och bidra till – ökat mod, engagemang, ägandeskap och vilja att vara en del av transformationen. Vi förväntar oss att de studenter på Berghs som vi anlitat ska presentera ett nytänkande koncept med konkreta idéer som svarar mot de behov vi har uttryckt, säger Mariell Juhlin.

I teamet från Berghs ingår Tove Åstrand (strategisk kommunikation), Gabriella Elmefors (PR), Klas Kalderén (copywriter), Elon Evensen (digital design & strategy), Emma Lidman (communication design), Simon Bengtsson (growth marketing) samt Sara Öthander (produktionsledning). Studenterna handleds av Karin Setréus.

Sidan uppdaterades 2024-04-16