Avgörande ögonblick för årskurs fyra
För civilingenjörsstudenterna på årskurs fyra stod teaterföreställningen "Avgörande ögonblick" på schemat. En föreställning som samlar dokumentära historier från västernorrlänningar.
Innan själva föreställningen fick studenterna samtala med teaterchef Kristoffer Berglund som berättade om hur projektledning ser ut när man sätter samman en teaterproduktion vilket passar väl ihop med den kurs i projektledning som studenterna läser vid tillfället. Vi fångade två studenter i pausen för att höra vad det tyckte om dagen.
Miriam Akilas och Ali Mohammadi läser Civilingenjör i industriell ekonomi, fjärde året.
Vad tyckte ni om dagens föreställning?
- Det var väldigt intressant. Häftigt med alla berättelser som de tar upp och att saker som från början känns omöjliga kan bli självklarheter, säger Ali Mohammadi som läser fjärde året på Industriell ekonomi.
Miriam Akilas, också student på Industriell ekonomi, reflekterar över teaterns upplägg.
- Den var väldigt intensiv eftersom det är så många olika berättelser som skildras. Allt från att fly till ett främmande land till att komma ut som gay som femtioåring.
Vad tyckte ni om den inledande presentationen av teaterchef Kristoffer Berglund?
- Vi fick reda på hur en teaterproduktion byggs från grunden och hur hela processen går till, berättar Miriam.
Det var en bra uppvärmning inför själva föreställningen, säger Ali.
Teaterchef Kristoffer Berglund höll en presentation om projektledning inom teatern.
Ni läser nu en kurs i projektledning, ser ni några likheter mellan projektledning inom kulturen och er framtida yrkesroll som civilingenjör?
- Ja, både i den här teaterföreställningen och i arbetet med produktionen. Ett projekt kan lätt upplevas som en stor och omöjlig uppgift men som i några av berättelserna från föreställningen så kan stora saker brytas ner till mindre steg och bli hanterbara, säger Ali.
- I vår kurs arbetar vi som projektledare. Vi tilldelas ett team med studenter från olika områden såsom elektronik, teknisk design, industriell ekonomi och data. Tillsammans bidrar de med olika kompetenser och kan analysera och bidra med olika perspektiv på ett uppdrag. Det är ungefär samma sak som när en teaterproduktion sätt ihop, säger Miriam.
Vad tycke ni om konceptet Science & Scenes och att få ett kulturinslag i er utbildning?
- Det är lätt att bli hemmablind och endast fokusera på tekniska aspekter. Ett sånt här inslag gör att man dras ner på jorden och ser att alla personer sitter på sina berättelser och har sin bakgrund, säger Ali.
- Jag tror det är viktigt att komma ihåg i våra framtida studier och yrkesliv. Där kommer vi att möta människor med olika bakgrund och från olika nationaliteter och kulturer. Jag tänkte på kvinnan i föreställningen som aldrig fick komma till tals, det är viktigt att alla i en grupp blir sedda och lyssnad på. Det tar jag med mig från detta, avslutar Miriam.
Science & Scenes bygger på att civilingenjörsstudenterna under sin utbildning får möta de fyra konstformer som finns inom Scenkonst Västernorrland - dans, teater, musik och film.Varje insats och möte är matchat mot lärandemål som finns i utbildningsplanen och upplägget skräddarsys varje år efter Scenkonst Västernorrlands produktionsutbud och utbildningens innehåll.