Samverkan inom ramen för brottsförebyggande arbete, 3 hp
Kursen utgör ett grundläggande strategiskt och praktiskt verktyg för att utveckla både individens och organisationens kapacitet att arbeta systematiskt, hållbart och samordnat för ökad trygghet och minskad brottslighet i samhället.
Målgrupp
Aktörer verksamma inom brottsförebyggande- och brottsbekämpande arbete, socialtjänst, skola eller relaterade områden.
Behörighet
Utbildningen är en uppdragsutbildning som med stöd av förordningen om uppdragsutbildning vid universitet och högskolor (SFS 2002:760) kan anordnas mot avgift från juridisk person, dvs. offentliga uppdragsgivare eller privata företag, för kompetensutveckling av anställda. Den organisation som beställer uppdragsutbildningen (uppdragsgivaren) beslutar om vem som får delta. Uppdragsutbildningar följer samma krav och håller samma kvalitet som annan högskoleutbildning.
Innehåll
Kursen är tänkt att stärka deltagarnas förmåga att initiera och utveckla tvärprofessionell samverkan, inom ramen för det brottsförebyggande arbetet. Kursen ger en grundläggande förståelse för de teoretiska grunderna i brottsförebyggande arbete och för de organisatoriska och relationella faktorer som påverkar samverkan. Genom att koppla teori till praktik får deltagarna verktyg för att förstå och reflektera kring olika samverkansinsatser utifrån evidensbaserade metoder och nationella riktlinjer, såsom Tillsammans mot brott.
I kursen introduceras de begrepp och teorier som förklarar varför brott uppstår och hur de kan förebyggas utifrån klassiska och moderna teorier, t ex. rutinkativitetsteori, social disorganisation, situationsbaserad brottsprevention och risk- och skyddsfaktorer på individ-, familj- och samhällsnivå. Detta sker genom föreläsningar och fallstudier som kopplar teori till praktik. Därtill introduceras samverkansbegreppet såsom definitioner, mål, utmaningar och möjligheter. Ytterligare presenteras olika samverkansnivåer (strategisk, operativ och lokal), samt roller, ansvar, styrning och ledning av samverkan, vilket omfattar bland annat kommunikation, informationsdelning och sekretessfrågor. Detta sker genom föreläsningar och fallstudier där deltagarna får identifiera både möjligheter och utmaningar för samverkan inom ramen för det brottsförebyggande arbetet.
Förutsättningar och upplägg
En kurs som både stärker deltagarens förmåga att initiera och utveckla tvärprofessionell samverkan och ger en grundläggande förståelse för de teoretiska grunderna i det brottsförebyggande arbetet skapar ett betydande mervärde för organisationer och myndigheter. Genom att kombinera teori och praktik får deltagarna en gemensam kunskapsbas som gör det lättare att analysera problembilder, identifiera relevanta insatser och arbeta mer långsiktigt och strukturerat. Förståelsen för organisatoriska och reltationella faktorer gör att deltagaren får kunskap och insikt i hur samverkan kan etableras och fungera i praktiken. Sammantaget ger kursen mervärde för orgaisationer och myndigheter genom att den egna verksamhetens förmåga att agera både strategiskt och praktiskt i det operativa brottsförebyggande arbetet stärks. Detta kan öka träffsäkerhet i åtgärder, bättre utnyttjande av resurser och skapa större genomslag och hållbarhet i samverkan.
Kort sagt; för organisationer och myndigheter innebär kursen ett mervärde genom att:
· stärka den interna kompetensen inom brottsförebyggande arbete och samverkan,
· skapa en gemensam begreppsgrund och förståelse mellan samverkande parter,
· identifiera användningen av resurser genom tydlig rollfördelning och kommunikation samt,
· öka organisationens förmåga att arbeta kunskapsbaserat i det brottsförebyggande arbetet.