Vidareutveckling och analys av kvalitet i undervisning (VAK), förskollärare
Litteratur 2026-01-19 - Tills vidare Obligatorisk litteratur/Referenslitteratur
Modul 1. Former för systematisk dokumentation och analys av undervisning i relation till elevers lärande och utveckling (2–2,5 hp)
Författare: Benerdal, M., & Larsson, M.
Titel: Understanding datafication in Swedish ECEC through three evaluation imaginaries
Upplaga: (2024) 25(3), 304–321
Förlag: Contemporary Issues in Early Childhood
Webbadress: https://doi.org/10.1177/14639491241273923
Författare: Styf, M. & Arvidsson, C.
Titel: Vad är det som SKAver : Didaktiska val i två svenska kommuners systematiska kvalitetsarbete
Upplaga: (2024). vol. 21: 2, ss. 76-99
Förlag: Nordisk Barnehageforskning
Författare: Kullberg, A., Ingerman, Å. & Marton, F.
Titel: Planning and Analyzing Teaching Using the Variation Theory of Learning
Upplaga: 2024
Förlag: Routledge
Webbadress: https://doi.org/10.4324/9781003194903
Författare: Lenz Taguchi, H.
Titel: Pedagogisk dokumentation som aktiv agent: Introduktion till intra-aktiv pedagogik
Upplaga: 2012
Förlag: Gleerups
Modul 2: God undervisningspraktik och individuell undervisningsskicklighet (1,5–2 hp)
Författare: Hildén, E.
Titel: Uppdrag undervisning: Bland ärtpåsar och lagtexter i förskolan
Upplaga: (2021)
Förlag: Doktorsavhandling, Karlstads universitet). Karlstad University Studies 2021:9. Karlstads universitet
Författare: Pramling, N. m.fl.
Titel: Play-Responsive Teaching in Early Childhood Education
Upplaga: 2019
Förlag: Springer
Webbadress: https://doi.org/10.1007/978-3-030-15958-0
Författare: Skolforskningsinstitutet
Titel: Erfarenheter av att använda forskning för undervisning – tillvägagångssätt, möjligheter och utmaningar
Upplaga: 2022
Förlag: Skolforskningsinstitutet fördjupar 2022:01
Författare: Håkansson, J. & Sundberg, D.
Titel: Utmärkt lärare: forskningen om lärarskicklighet och vägarna dit
Upplaga: Första utgåvan, 2023
Förlag: Natur & Kultur
Författare: Sheridan, S., Williams, P. & Garvis, S.
Titel: Competence to Teach – A Point of Intersection for Swedish Preschool Quality
Upplaga: 2020
Förlag: Asia-Pacific Journal of Research in Early Childhood Education, 14(2), 77–98
Webbadress: http://www.pecerajournal.com/?page=5&a=30002500
Modul 3: Undervisningsutvecklande arbete (3,5 hp)
Författare: Håkansson, J. & Sundberg, D.
Titel: Utmärkt undervisning: framgångsfaktorer i svensk och internationell belysning
Upplaga: Andra utgåvan, 2020
Förlag: Natur & Kultur
Författare: Tengberg, M. & Wejrum, M.
Titel: Observation och återkoppling med fokus på utvecklad undervisning: Professionsutveckling med hjälp av PLATO
Upplaga: 2021
Förlag: Acta Didactica Norden, 15(1)
Webbadress: https://doi.org/10.5617/adno.7985
Författare: de Jong, T. m.fl.
Titel: Let’s talk evidence – The case for combining inquiry-based and direct instruction
Upplaga: 2023
Förlag: Educational Research Review, 39, Article 100536
Webbadress: https://doi.org/10.1016/j.edurev.2023.100536
Författare: Bergmark, U. & Westman, S.
Titel: Att utveckla undervisningen i förskola på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet
Upplaga: 2022
Förlag: Utbildning & Lärande, 16(1), 7–26
Författare: Sheridan, S. & Williams, P. (red.)
Titel: Undervisning i förskolan: En kunskapsöversikt
Upplaga: 2018
Förlag: Skolverket
Författare: Hansen, H. & Vallberg Roth, A.-C.
Titel: STREAM-didaktik i förskola med litteracitet(er) i fokus – mellan att öppna för det okända och söka efter det kända
Upplaga: 2024
Förlag: Utbildning & Lärande, 18(1)
Webbadress: https://doi.org/10.58714/ul.v18i1.13015
* Artiklar tillkommer.*