Vidareutveckling och analys av kvalitet i undervisning (VAK), fritidshem
Litteratur 2026-01-19 - Tills vidare Obligatorisk litteratur/Referenslitteratur
Modul 1. Former för systematisk dokumentation och analys av undervisning i relation till omsorg, utveckling och lärande som helhet (2,5 hp)
Författare: Ackesjö, H. & Haglund, B. (red.)
Titel: Undervisning och ledarskap på fritids: Perspektiv på fritidshemmets pedagogiska uppdrag
Upplaga: 2022
Förlag: Ifous (Ifous rapportserie 2022:4, Vetenskaplig rapport, slutrapport)
Författare: Hjalmarsson, M.
Titel: Leisure-time teachers’ reflections on systematic quality work: Approaches and challenges
Upplaga: 2018
Förlag: Early Child Development and Care, 189(13), 2197–2205
Författare: Klerfelt, A. & Haglund, B.
Titel: Walk-and-Talk Conversations: A Way to Elicit Children’s Perspectives and Prominent Discourses in School-Age Educare
Upplaga: 2014
Förlag: International Journal for Research on Extended Education, 2(2), 119–134
Webbadress: https://www.budrich-journals.de/index.php/IJREE/article/view/19550
Författare: Lager, K.
Titel: Barncentrerad utvärdering: En modell för utvärdering i fritidshem
Upplaga: 2020
Förlag: I Å. Hirsh & A. Olin (red.), Skolutveckling i teori och praktik (s. 259–271). Gleerups Utbildning
Författare: Lager, K., Sheridan, S. & Gustafsson, J.
Titel: Systematic quality development work in a Swedish leisure-time centre
Upplaga: 2015 (online publication 24 juli 2015)
Förlag: Scandinavian Journal of Educational Research
Författare: Skolforskningsinstitutet
Titel: Hur ska man veta vad forskningen säger: Om vetenskaplig kunskap och hur man kan förhålla sig till vetenskapliga resultat
Upplaga: 2022
Förlag: Skolforskningsinstitutet fördjupar 2022:01
Modul 2. God undervisningspraktik och individuell undervisningsskicklighet (1,5 hp)
Författare: Ackesjö, H. & Haglund, B.
Titel: Fritidspedagogisk undervisning: En fråga om intentionalitet, situationsstyrning och inbäddning
Upplaga: 2021
Förlag: Utbildning & Lärande, 15(1), 69–87
Författare: Elvstrand, H., Boström, L. & Orwehag, M.
Titel: Möte mellan tradition och förändring : en forskningsöversikt om undervisning i fritidshem
Upplaga: 2024
Förlag: Nordisk tidsskrift for utdanning og praksis, vol. 18: 3, ss. 173-198
Webbadress: https://miun.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2:1926459
Författare: Haglund, B. & Peterson, L.
Titel: Why use board games in leisure-time centres? Prominent staff discourses and described subject positions when playing with children
Upplaga: 2018
Förlag: International Journal for Research on Extended Education, 5(2), 188–206
Författare: Håkansson, J. & Sundberg, D.
Titel: Utmärkt lärare: forskningen om lärarskicklighet och vägarna dit
Upplaga: Första utgåvan, 2023
Förlag: Natur & Kultur
Författare: Grewell, C. & Boström, L.
Titel: Fritidshemmets fysiska lärmiljö inomhus: möjligheter och begränsningar
Upplaga: 2025
Förlag: Educare, nr 2, s. 42-74
Webbadress: https://publicera.kb.se/educare/article/view/54819
Författare: Grewell, C. & Haglund, B.
Titel: Quality Aspects of the Physical Learning Environment in Relation to Teaching in Swedish School-age Educare
Upplaga: 2025
Författare: Lundbäck, B.
Titel: Lärares handlingar för att främja social inkludering i fritidshemmets utomhusverksamhet: en observationsstudie
Upplaga: Kommande (ahead of print)
Förlag: Pedagogisk forskning i Sverige
Webbadress: https://open.lnu.se/index.php/PFS/article/view/3423/3628
Författare: Boström, L. , Orwehag, M. & Elvstrand, H.
Titel: På spaning efter fritidshemmets didaktik
Upplaga: 2022
Förlag: Acta Didactica Norden, vol. 16
Webbadress: https://doi.org/10.5617/adno.8834
Författare: Skolforskningsinstitutet
Titel: Meningsfull fritid, utveckling och lärande i fritidshem
Upplaga: 2021
Förlag: Skolforskningsinstitutet (Systematisk forskningssammanställning 2021:03)
Modul 3. Undervisningsutvecklande arbete (3,5 hp)
Författare: Ackesjö, H.
Titel: Evaluating the practice in Swedish school-age educare: Issues and contradictions
Upplaga: 2022
Förlag: Journal of Childhood, Education & Society, 3(1), 60–73
Webbadress: https://doi.org/10.37291/2717638x.202231153
Författare: Damber, U.
Titel: Läsning i fritidshemmet : ett dilemma?
Upplaga: 2024
Förlag: I Fritidsdidaktiska dilemman. Natur och kultur. S. 119-142
Författare: Andersson, B. Damber, U. Hermansson, C. & Jendis, M.
Titel: Fritidshemmet som språkande, läsande och skrivande arena
Upplaga: 2022
Förlag: Gleerups
Författare: Hippinen Ahlgren, A.
Titel: Lärare i fritidshems undervisningskunskap: undervisningshandlingar i interaktion mellan lärare och barn
Upplaga: 2021
Förlag: Stockholms universitet (Licentiatavhandling)
Webbadress: http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:su:diva-196905
Författare: Kane, E.
Titel: Teknisk, praktisk och frigörande kvalitet i fritidshemmets systematiska kvalitetsarbete
Upplaga: 2023
Förlag: Pedagogisk forskning i Sverige, 28(4), 117–141
Webbadress: https://doi.org/10.15626/pfs28.04.05
Artiklar kan tillkomma.