Svenska för lärare i åk 1–3, 30 högskolepoäng (1–30). Ingår i Lärarlyftet.
Litteratur 2026-01-19 - Tills vidare
Moment 1
Författare/red: Blikstad Balas, Marte
Titel: Literacy i skolan
Upplaga: 2018
Förlag: Lund: Studentlitteratur
Författare/red: Bolander, Maria
Titel: Funktionell svensk grammatik
Upplaga: Senaste upplagan
Förlag: Stockholm: Liber
Författare: Bolander, Maria
Titel: Funktionell svensk grammatik, Övningsbok
Upplaga: Senaste upplagan
Förlag: Stockholm: Liber
Författare/red: Eriksson, Jessica (m.fl.)
Titel: Kreativ grammatikundervisning från förskoleklass till åk 6 Upplaga: 2017
Förlag: Gustavsberg: Columbus
Författare/red: Forsling, Karin & Catharina Tjärnberg (red.),
Titel*:* Skrivundervisningens grunder
Upplaga: 2020
Förlag: Malmö: Gleerups
Kommentar: Läses enligt anvisning
Författare/red: Fridolfsson, Inger
Titel: Grunderna i läs- och skrivinlärning
Upplaga: 2020
Förlag: Lund: Studentlitteratur
Författare/red: Hagberg Persson, Barbro & Westman, Maria
Titel*: *Kartläggning och bedömning av den tidiga läsutvecklingen Upplaga: 2017
Förlag: Skolverket
Kommentar: Digital resurs
Författare/red: Håkansson, Gisela
Titel: Språkinlärning hos barn
Upplaga: 2014
Förlag: Lund: Studentlitteratur
Författare/red: Liberg, Caroline
Titel: Elevers läs- och skrivutveckling. En teoretisk bakgrund av Caroline Liberg
Förlag: Skolverket
Kommentar: Digital resurs
Författare/red: Skolverket
Titel: Greppa flerspråkigheten
Upplaga: 2019
Kommentar: Digital resurs
Författare/red: Skolverket
Titel: 2022
Upplaga: Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2022
Kommentar: Digital resurs. Kursplanerna i svenska och svenska som andraspråk läses
Moment: 2
Författare: af Geijerstam, Åsa; Björk, Oscar; Engblom, Charlotte; Liberg, Caroline; Norrman, Kimberly; Rasmusson, Maria; W. Folkeryd, Jenny & Westman, Maria
Titel: Skrivande i tidiga skolår*
*Upplaga: 2024
Kommentar: Läses enligt anvisningar, ca. 50 sidor
Författare/red: af Geijerstam, Åsa & W. Folkeryd, Jenny
Titel: Formal and informal metalanguage in primary teachers´ talk about informational student texts.
Upplaga: 2019
Webbadress: https://nordicliteracy.net/index.php/njlr/article/view/2020
Kommentar: I: Nordic Journal of Literacy Research. Tidskrift: 2019, 5(3), s. 123–134
Författare/red: Areljung, Sofie; Hermansson, Carina; Lindgren, Eva & Norlund Shaswar, Annika (red.)
Titel: Skrivdidaktik i grundskolan
Upplaga: 2022
Kommentar: Läses enligt anvisningar, ca. 50 sidor
Författare/red: Bergh Nestlog, Ewa & Danielsson, Kristina
Titel: Textskapande i grundskolan: utveckla funktionella skrivpraktiker
Upplaga: 2020
Förlag: Lund: Studentlitteratur
Författare/red: Bolander, Maria
Titel: Funktionell svensk grammatik
Upplaga: 2012
Förlag: Lund: Studentlitteratur
Författare/red: Bolander, Maria
Titel: Funktionell svensk grammatik, Övningsbok
Upplaga: 2012
Förlag: Lund: Studentlitteratur
Författare/red: Eriksson, Jessica (m.fl.)
Upplaga: 2017
Titel: Kreativ grammatikundervisning från förskoleklass till åk 6
Förlag: Gustavsberg: Columbus
Författare/red: Fridolfsson, Inger
Titel: Grunderna i läs- och skrivinlärning
Upplaga: 2015
Förlag: Lund: Studentlitteratur
Författare/red: Gibbons, Pauline
Titel: Stärk språket, stärk lärandet
Upplaga: 2018
Förlag: Lund: Studentlitteratur
Författare/red: Josephson, Olle; Oliv, Tomas & Melin, Lars
Titel: Elevtext – analyser av skoluppsatser från åk 1 till åk 9
Upplaga: 1998
Förlag: Lund: Studentlitteratur
Författare/red: Lundberg, Ingvar
Upplaga: 2008
Titel: God skrivutveckling. Kartläggning och övningar
Förlag: Stockholm: Natur & Kultur
Författare/red: Lundberg, Ingvar & Herrlin, Katarina
Titel: God läsutveckling. Kartläggning och övningar
Upplaga: 2014
Förlag: Stockholm: Natur & Kultur
Författare/red: Skolforskningsinstitutet
Titel: Feedback i skrivundervisningen. Systematisk översikt 2018:01
Kommentar: Digital resurs
Författare/red: Skolverket
Titel: Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011. Reviderad 2022
Kommentar: Digital resurs. Kursplanerna i svenska och svenska som andraspråk läses
Författare/red: Westlund, Barbro
Titel: Aktiv läskraft. Att undervisa i lässtrategier för förståelse
Upplaga: 2017
Förlag: Stockholm: Natur & Kultur
Kommentar: Läses enligt anvisningar
Moment 3:
Författare/red: Abrahamsson, Tua & Bergman, Pirkko (red.)
Titel: Tankarna springer före: att bedöma ett andraspråk i utveckling
Upplaga: 2014
Förlag: Stockholm: Liber
Kommentar: Läses enligt anvisning
Författare/red: af Geijerstam, Åsa; Liberg, Caroline; Engblom, Charlotte; W. Folkeryd, Jenny; Rasmusson, Maria; Westman, Maria; Norrman, Kimberly & Björk, Oscar
Titel: Skrivande i tidiga skolår
Upplaga: 2024
Kommentar: Läses enligt anvisningar, ca. 20 sidor
Författare/red: Alatalo, Tarja
Titel: Högläsning – didaktik för språk-, läs- och skrivutveckling
Upplaga: 2021
Förlag: Lund: Studentlitteratur
Författare/red: Bergh Nestlog, Ewa & Danielsson, Kristina
Titel: Textskapande i grundskolan: utveckla funktionella skrivpraktiker*
*Upplaga: 2020
Förlag: Lund: Studentlitteratur
Kommentar: Läses enligt anvisningar
Författare/red: Forsling, Karin & Tjärnberg, Catharina
Titel: Skrivundervisningens grunder
Upplaga: 2022
Kommentar: Läses enligt anvisningar, ca. 16 sidor
Författare/red: Lindgren, Eva; Hermansson, Carina; Norlund Shaswar, Annika & Areljung, Sofie (red.)
Titel: Skrivdidaktik i grundskolan
Upplaga: 2022
Förlag: Lund: Studentlitteratur
Kommentar: Läses enligt anvisningar
Författare/red: Sjöberg, Kim
Titel: Lärare gör – Tala, lyssna och samtala: Kreativa övningar som stödjer det muntliga
Förlag: Stockholm: Natur & Kultur
Författare/red: Skolforskningsinstitutet
Titel: Läsförståelse och undervisning om lässtrategier, 2019
Kommentar: Digital resurs
Författare/red: Skolverket
Titel: Att planera, bedöma och ge återkoppling: stöd för undervisning
Webbadress: https://www.skolverket.se/publikationer?id=7824
Författare/red: Skolverket
Titel: Kommentarmaterial till kursplanen i svenska. Reviderad 2022
Kommentar: Digital resurs
Författare/red: Skolverket
Titel: Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011. Reviderad 2022
Kommentar: Digital resurs
Författare/red: Skolverket
Titel: Att planera, bedöma och ge återkoppling : stöd för undervisning
Webbadress: https://www.skolverket.se/publikationer?id=7824
Författare/red: Skolverket
Titel: Nya språket lyfter, 2020
Kommentar: Digital resurs
Författare/red: Strömquist, Siv
Titel: Konsten att tala och skriva
Upplaga: 2021
Förlag: Malmö: Gleerup
Författare/red: Svensson, Gudrun
Titel: Transspråkande i teori och praktik*
Upplaga:* 2017
Förlag: Stockholm: Natur & Kultur
Kommentar: Läses enligt anvisningar
Författare/red: Wedin, Åsa
Titel: Bedöma eller döma? Språkbedömning och lästest i grundskolans tidigare år, 2010
Kommentar: Digital resurs
Författare/red: Westlund, Barbro
Titel: Aktiv läskraft. Att undervisa i lässtrategier för förståelse
Upplaga: 2017
Förlag: Stockholm: Natur & Kultur
Kommentar: Läses enligt anvisningar
Moment 4
Författare/red: Chambers, Aidan
Titel: Böcker inom och omkring oss
Upplaga: 2014
Förlag: Gilla böcker
Författare/red: Kåreland, Lena
Titel: Barnboken i samhället
Upplaga: 2013
Förlag: Studentlitteratur
Författare/red: Lena Kåreland (red.)
Titel: Modig och stark – eller ligga lågt. Skönlitteratur och genus i skola och förskola
Upplaga: 2015
Förlag: Natur och Kultur
Kommentar: s. 25–51 och 155–255
Författare/red: Nikolajeva, Maria
Titel: Barnbokens byggklossar
Upplaga: 2017 (tredje upplagan)
Förlag: Studentlitteratur
Författare/red: Pramling, Niklas & Ingrid Pramling Samuelsson
Titel: Glittrig diamant dansar. Små barn och språkdidaktik
Upplaga: 2016
Förlag: Norstedts
Författare/red: Skolverket
Titel: Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011: reviderad 2019
Kommentar: Tillgänglig online: https://www.skolverket.se/publikationsserier/styrdokument/2019/laroplan-for-grundskolan-forskoleklassen-och-fritidshemmet-reviderad-2019
Författare/red: Skolverket
Titel: Stödinsatser i utbildningen – om ledning och stimulans, extra anpassningar och särskilt stöd
Kommentar: Tillgänglig online:
https://www.skolverket.se/getFile?file=3362
Författare/red: Söderberg, Eva
Titel: Bilderboken som estetiskt föremål (kursbrev)