Svenska språket AV, Literacy. Skriftbruk som social praktik igår och idag
Litteratur 2022-08-15 - Tills vidare
Obligatorisk litteratur
Författare/red: Barton, David & Carmen, Lee
Titel: Language online: Investigating digital texts and practices. Milton Park, Abingdon: Routledge
Upplaga: 2013
Kommentar: (200 sidor)
Författare/red: Barton, David & Hamilton, Mary
Titel: Local Literacies. Reading and Writing in one Community. London & New York. Introduction: Local literacies in a global world. Kap. 1. Understanding literacy as social practice. 4. Ethnography in practice. Kap. 5. Harry’s literacy practice. Kap. 6. Shirley’s literacy practice. Kap. 14. Vernacular lite
Upplaga: 2012 (1998)
Kommentar: (85 sidor)
Författare: Brandt, Deborah
Artikeltitel: The problem of writing in mass education
Tidskrift: 2019, 28(2): s.37-53
År/Volym/nr/sidor: Utbildning och demokrati
Kommentar: (Digital resurs)
Författare/red: Edlund, Ann-Catrine
Titel: Människor som skriver. Sociala medier i Sverige 100 år före Facebook. I: Saga och sed 2019
Upplaga: 2020
Kommentar: S. 89-140 (Digital resurs)
Författare/red: Edlund, Ann-Catrine
Titel: Två vågor av vardagligt skriftbruk 1800–2000. I: Ann-Catrine Edlund (red.), Att läsa och att skriva. Två vågor av vardagligt skriftbruk i Norden 1800–2000
Upplaga: 2012a
Förlag: Umeå: Umeå universitet
Kommentar: 9–17. (12 sidor) (Digital resurs.)
Författare/red: Greggas Bäckström, Anna
Titel: "Ja bare skrivar som e låter". En studie av en grupp Närpesungdomars skriftpraktiker på dialekt med fokus på sms. Umeå, Umeå universitet. Kap. 1. Inledning. Kap. 3. Ungdomarnas skrivande på dialekt. Kap. 5. Några sammanfattande perspektiv
Upplaga: 2011
Kommentar: (100 sidor) (Digital resurs.)
Författare/red: Holm, Lars & Laursen Helle Pia
Titel: Migrants and Literacy Crises.I: Apples - Applied Language Studies 5:2
Upplaga: 2011
Kommentar: S. 3–16. (13 sidor)
Författare/red: Johansson, Egil
Titel: The History of Literacy in Sweden. I: Interchange 34:2–3.
Upplaga: 2003
Kommentar: (25 sidor) (Digital resurs.)
Författare/red: Karlsson, Anna-Malin
Titel: En arbetsdag i skriftsamhället. Ett etnografiskt perspektiv på skriftanvändning i vanliga yrken. Stockholm: Språkrådet och Norstedts Akademiska förlag. Del 1. Perspektiv på skriftanvändning. Del 3. Skriftbruk i dagens arbetsliv. Del 4. Att göra en etnografisk skriftbruksstudie
Upplaga: 2006
Kommentar: (100 sidor)
Författare/red: Karlsson, Anna-Malin
Titel: Great Divide, Social Practice eller Motivated Sign? Materiella, sociala och semiotiska perspektiv på skriftspråkande. I: Ann-Catrine Edlund & Ingmarie Mellenius (red.), Svenskans beskrivning 31. Förhandlingar vid Trettioförsta sammankomsten för svenskans beskrivning. Umeå den 20–21 maj 2010. Umeå: I
Upplaga: 2011
Förlag: Umeå universitet
Kommentar: S. 13–30. (17 sidor) (Digital resurs.)
Författare/red: Karlsson, Anna-Malin
Titel: För vems skull läser och skriver man på jobbet? Om ”sponsors of literacy” i arbete och utbildning. I: Viden om Læsning, 12:73–79
Titel: Vardagskunskapen, arbetet och lagen. Om skriftpraktiker och yrkesidentiteter i äldreomsorgen. I: Ann-Catrine Edlund (red.), Att läsa och att skriva. Två vågor av vardagligt skriftbruk i Norden 1800–2000
Upplaga: 2012
Förlag: Umeå, Umeå universitet: 235–251.
Kommentar: (Digital resurs.) (16 sidor)
Författare/red: Larsson, Nils
Titel: Ett möte mellan två skriftkulturer. Några högstadieungdomars syn på och bruk av skrift vid skol- respektive privatskrivande
Upplaga: 2011
Förlag: Stockholm, Stockholms universitet
Kommentar: Kap. 1. Inledning, s. 13–30, Kap. 7. Resultatsammanfattning och diskussion, s. 209–223. (31 sidor) (Digital resurs.)
Författare/red: Liljewall, Britt
Titel: 2012. Folkligt skriftbruk i Sverige under 1800-talet. I: Ann-Catrine Edlund (red.), Att läsa och att skriva. Två vågor av vardagligt skriftbruk i Norden 1800–2000, s. 41-63
Upplaga: 2012
Förlag: Umeå: Umeå universitet
Kommentar: (20 sidor) (Digital resurs.)
Författare/red: Lindmark, Daniel
Titel: Universalism in the Swedish History of Literacy. I: Interchange 34:2–3
Upplaga: 2009
Kommentar: (20 sidor)
Författare/red: Pitkänen-Huhta, A & Holm, Lars
Titel: Literacy Practices in Transition: Perspectives from the Nordic Countries. Bristol, Buffalo: Multilingual matters
Upplaga: 2012
Kommentar: (Läses enligt lärarens anvisningar.)
Författare/red: Staf, Susanne & Nord, Andreas
Titel: Geografi- och historieämnenas literacy på prov. En kritisk analys av literacyförväntningarna i två nationella prov för samhällsorienterande ämnen för årskurs 9. I: Daniel Wojahn, Charlotta Seiler Brylla och Gustav Westberg (red.), Kritiska text- och diskursstudier
Upplaga: 2018
Förlag: Huddinge: Södertörns högskola
Kommentar: S. 217-249 (22 sidor) (Digital resurs)
Författare: Street, Brian
Artikeltitel: Literacy in Theory and Practice: Challenges and Debates Over 50 Years. I: Theory Into Practice
Titel: Tyranny of Writing. Ideologies of the Written Word. Bloomsbury Academic. Introduction & kap. 8. Friederike Lüpke: Escaping the Tyranny of Writing: West African Regimes of Writing as a Model for Multilingual Literacy s. 1–19 & 129–149