Titel: Förortssvenska i grindvakters öron. Perceptioner av migrationsrelaterad språklig variation bortom inlärarspråk och förortsslang. I Språk och stil 28
Upplaga: 2018
Förlag: Uppsala
Kommentar: S. 142–175
Författare/red: Bockgård, Gustav & Nilsson, Jenny
Titel: Dialektologi möter interaktionsforskning. En introduktion till interaktionell dialektologi. I: Gustav Bockgård & Jenny Nilsson (red.) Interaktionell dialektologi. Institutet för språk och folkminnen
Författare/red: Edlund, Ann-Catrine & Erson, Eva & Milles, Karin
Titel: Språk och kön.
Upplaga: 2007
Förlag: Stockholm: Norstedts akademiska förlag
Författare/red: Ericsson, Stina
Titel: Nordic perspectives on language and gender Theoretical and methodological development during four decades. I: Magnusson, Jenny, Milles Karin & Nikolaidou Zoe (red) Könskonstruktioner och språkförändringar. Rapport från den åttonde nordiska konferensen om språk och kön (Text- och samtalsstudier från
Titel: ”Rinkebysvenska” och andra konstruktioner av språklig variation i dagens flerspråkiga Sverige. I: Svenska som andraspråk i forskning, undervisning och samhälle (Hyltenstam. Kenneth & Lindberg, Inger, red.).
Upplaga: 2013
Förlag: Lund: Studentlitteratur
Kommentar: S. 389–417
Författare/red: Gunnarsdotter Grönberg Anna
Titel: Ungdomar och dialekt i Alingsås. Acta Universitatis Gothoburgensis.
Upplaga: 2004
Förlag: Göteborg
Kommentar: Doktorsavhandling
Författare/red: Håkansson, David & Karlsson, Anna-Malin
Titel: Varför språkvetenskap. Kunskapsintressen, studieobjekt och drivkrafter.
Upplaga: 2017
Förlag: Lund: Studentlitteratur
Kommentar: Kapitel 4 och 16 läses.
Författare/red: Johansson, Lars-Erik
Titel: Historisk språksociologi. Prolegomena till ramverk för analys av varietetsval. I: Daniel Andersson, Lars-Erik Edlund, Susanne Haugen & Asbjørg Westum (red.) Studier i svensk språkhistoria 13 Historia och språkhistoria. NORDSVENSKA 25 Kungl. Skytteanska Samfundets Handlingar 76
Titel: Med språket som arbetsredskap i vård och omsorg. I: Med språket som arbetsredskap. Sju studier av kommunikation i vården. Text- och samtalsstudier från Södertörns högskola. (red. Karlsson, Anna-Malin et al.).
Titel: ”It’s simply a gift” Multilingualism as an individual and societal resource. I: Roger Källström & Lindberg, Inger (red.) Young Urban Swedish. Variation and change in multilingual settings.
Titel: Delaktig i det digitala samhället – ett flerspråkigt perspektiv. I: Kenneth Hyltenstam & Inger Lindberg (red.), Svenska som andraspråk i forskning, undervisning och samhälle
Upplaga: 2013
Förlag: Lund : Studentlitteratur
Kommentar: S. 519–546. (22 sidor)
Författare/red: Greggas Bäckström, Anna
Titel: ”Ja bare skrivar som låter”. En studie av en grupp Närpesungdomars skriftpraktiker på dialekt med fokus på sms. Kap. 1. Inledning. Kap. 3. Ungdomarnas skrivande på dialekt. Kap. 5. Några sammanfattande perspektiv.)
Upplaga: 2011
Förlag: Umeå: Umeå universitet
Kommentar: Digital resurs. (90 sidor)
Författare/red: Hornberger, Nancy & Skilton-Sylvester, Ellen
Titel: Revisiting the Continua of Biliteracy: International and Critical Perspectives. Language and Education, 14(2).
Upplaga: 2000
Kommentar: Digital resurs. (20 sidor)
Författare/red: Hultin, Eva & Westman, Maria
Titel: Textproduktion i det digitaliserade klassrummet. I: Berit Lundgren & Ulla Damber (red.), Critical literacy i svensk klassrumskontext.
Upplaga: 2015
Förlag: Umeå: Umeå universitet.
Kommentar: Digital resurs. (26 sidor)
Författare/red: Karlsson, Anna-Malin and Nikolaidu, Zoe
Titel: Vardagskunskapen, arbetet och lagen. Om skriftpraktiker och yrkesidentiteter i äldreomsorgen. I: Ann-Catrine Edlund (red.), Att läsa och att skriva. Två vågor av vardagligt skriftbruk i Norden 1800–2000.
Upplaga: 2012
Förlag: Umeå: Umeå universitet.
Kommentar: S. 235–251. Digital resurs. (20 sidor)
Författare/red: Lillis, Theresa M.
Titel: The sociolinguistics of writing.
Upplaga: 2013
Förlag: Edinburgh: Edinburgh University Press
Kommentar: (180 sidor)
Författare/red: Malmbjer, Anna
Titel: Ett dialogiskt perspektiv på undervisning och skrivande. I: Anna Malmbjer (red.), Studenters skrivande i humaniora och samhällsvetenskap.
Upplaga: 2017
Förlag: Huddinge: Södertörns högskola
Kommentar: S. 73–91. Digital resurs. (20 sidor)
Författare/red: Nord, Andreas
Titel: Klarspråk i nätinteraktion. Trevlighet, trafikordningsplaner och undringar om döda rådjur i ett komunalt e-serviceforum. I: Rapport fra nordisk klarsprogskonference København 4–5 maj 2017
Upplaga: 2018
Kommentar: S. 33–48. Digital resurs. (15 sidor)
Författare/red: Nord, Andreas
Titel: Klarspråksarbete och yrkeslivsskrivande. En forskningsöversikt. (Rapporter från Språkrådet 7.)
Upplaga: 2017
Förlag: Stockholm: Språkrådet
Kommentar: Digital resurs. (42 sidor)
Författare/red: Sköldvall, Kajsa et al.
Titel: ”Får man säga att det känns hopplöst?” Polisstudenter möter det akademiska skrivandet. I: Anna Malmbjer (red.), Studenters skrivande i humaniora och samhällsvetenskap.
Upplaga: 2017
Förlag: Huddinge: Södertörns högskola
Kommentar: S. 215–236. Digital resurs. (20 sidor)
Författare/red: Sörlin, Marie & Söderlund, Hedda
Titel: Myndighet och privatpersoner i dialog på Facebook. En analys av positioneringar och receptionsroller på Försäkringskassans Facebooksida Förälder. I: Svenskans beskrivning 33
Upplaga: 2014
Förlag: Helsingfors: Helsingfors universitet
Kommentar: S. 459–469. Digital resurs. (10 sidor)
Författare/red: Wedin, Åsa
Titel: Skrift och flerspråkighet
Upplaga: 2016
Förlag: Skolverket
Webbadress: https://larportalen.skolverket.se
Kommentar: (11 sidor)
Moment 3
Kommentar: Övrig litteratur väljs i samråd med handledaren.
Författare/red: Håkansson, David & Anna-Malin Karlsson
Titel: Varför språkvetenskap: kunskapsintressen, studieobjekt och drivkrafter
Upplaga: 2017
Förlag: Lund: Studentlitteratur
Författare/red: Lagerholm, Per
Titel: Språkvetenskapliga uppsatser
Upplaga: 2010
Förlag: Lund: Studentlitteratur
Författare/red: Rienecker, Lotte & Stray Jørgensen, Peter
Titel: Att skriva en bra uppsats
Upplaga: 2014
Förlag: Stockholm: Liber
Författare/red: Strömquist, Siv
Titel: Uppsatshandboken. Råd och regler för utformningen av examensarbeten och vetenskapliga uppsatser