Ämnesdidaktik i matematik och naturvetenskap GR (B), Matematik II för grundlärare 4-6, 7,5 hp

Observera att litteraturen i kursplanen kan ändras/revideras fram till: 
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren 

Skriv ut eller spara kursplanen som PDF

Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.

 

För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.


Versioner:

Kursplan för:
Ämnesdidaktik i matematik och naturvetenskap GR (B), Matematik II för grundlärare 4-6, 7,5 hp
Mathematics and Science Education BA (B), Mathematics II for Primary School Teachers 4-6, 7,5 credits

Allmänna data om kursen

  • Kurskod: AM016G
  • Ämne huvudområde: Ämnesdidaktik i matematik och naturvetenskap
  • Nivå: Grundnivå
  • Progression: (B)
  • Högskolepoäng: 7,5
  • Fördjupning vs. Examen: G1F - Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
  • Utbildningsområde: Naturvetenskapliga området 100%
  • Ansvarig institution: Ingenjörsvetenskap, matematik och ämnesdidaktik
  • Fastställd: 2024-03-11
  • Giltig fr.o.m: 2024-09-02

Syfte

Kursen syftar till att den studerande ska bredda och fördjupa sin förmåga att skapa och genomföra stimulerande lärsituationer i matematik för elever i årskurs 4 till 6.

Lärandemål

Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
1. Tillämpa och förklara grundläggande matematiska begrepp inom algebra, funktionslära och programmering, relevanta för undervisning i matematik i årskurs 4 - 6.
2. Beskriva åk 4-6 elevers kunskapsutveckling inom algebra, funktionslära och programmering utifrån grundskolans styrdokument och matematikdidaktisk forskning.
3. Beskriva språkets och kommunikationens betydelse i matematikundervisningen.
4. Diskutera hur praktiska och estetiska lärprocesser kan användas för att stimulera åk 4-6 elevers matematikutveckling.
5. Planera och genomföra matematikaktiviteter med fokus på det matematiska innehåll som tas upp i kursen, baserat på forskning och beprövad erfarenhet om hur matematikutveckling för elever i årskurs 4-6 kan stimuleras.
6. Använda korrekt och relevant matematiskt och matematikdidaktiskt yrkesspråk.
7. Använda digitala verktyg som lärresurser i matematikundervisningen, samt för eget lärande.
8. Reflektera över och värdera olika läraktiviteter som diskuteras i kursen, utifrån matematikdidaktisk forskning.

Innehåll

  • algebraiska uttryck, ekvationer och funktioner
  • mönster i talföljder och skapande av algoritmer
  • programmering och digitala lärresurser
  • ämnesdidaktisk analys av matematiska begrepp, med fokus på grundskolans centrala innehåll: Algebra, samt Samband och förändring
  • introduktion till planering av matematikaktiviteter
  • olika aspekter av kommunikation i matematik, samt språkets betydelse för matematiklärande
  • praktiska och estetiska lärprocesser för att stödja elevers matematikutveckling
  • matematikdidaktisk forskning, och diskussion kring undervisning och lärande i matematik

Behörighet

Ämnesdidaktik i matematik och naturvetenskap GR (A), Matematik I för grundlärare 4-6, 7,5 hp.

Urvalsregler

Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.

Undervisning

Föreläsningar, självstudier, seminarier, fältstudier och grupparbeten.

Examination

2302: Skriftlig inlämningsuppgift: Laborativ matematik, 2 hp
Betygsskala: Tregradig skala
Lärandemål: 2, 4, 5, 6, 8

2401: Skriftlig tentamen i matematik och matematikdidaktik, 2,5 hp
Betygsskala: Tregradig skala
Lärandemål: 1, 2, 6

2403: Skriftlig inlämning: Matematiska begrepp, 1 hp
Betygsskala: Tvågradig skala
Lärandemål: 1, 2, 6

2404: Seminarium med skriftlig inlämning: Matematik och kommunikation, 1 hp
Betygsskala: Tvågradig skala
Lärandemål: 2, 3, 8

2405: Gruppuppgift: Programmering och digital teknik, 1 hp
Betygsskala: Tvågradig skala
Lärandemål: 5, 6, 7

Betygskriterier för den tregradiga betygsskalan finns på www.miun.se/betygskriterier.

Om student har ett besked från samordnaren vid Mittuniversitetet om pedagogiskt stöd vid funktionsnedsättning, har examinatorn rätt att ge anpassad examination för studenten.

Begränsning av examination

Studenter registrerade på denna version av kursplan har rätt att examineras 3 gånger inom loppet av 1 år enligt angivna examinationsformer. Därefter gäller examinationsform enligt senast gällande version av kursplan.

Betygsskala

Tregradig skala

Övrig information

Denna kurs kan inte ingå i samma examen som MA156G eller AM004G.

Litteratur

Välj litteraturlista:

Obligatorisk litteratur

  • Titel: Aktuella artiklar, avhandlingar och rapporter, ca 300 sidor
  • Författare/red: Helenius, O. & Johansson, M. (Red.).
  • Titel: Att bli lärare i matematik
  • Upplaga: 2018
  • Förlag: Liber
  • Författare/red: Häggström, J., Kilhamn, C. & Fredriksson, M
  • Titel: Algebra i grundskolan
  • Upplaga: 2019
  • Förlag: Nationellt centrum för matematikutbildning (NCM)
  • Författare/red: Skolverket
  • Titel: Kommentarmaterial till kursplanen i matematik
  • Upplaga: Senaste gällande revidering
  • Författare/red: Skolverket
  • Titel: Kursplan i Matematik
  • Upplaga: Senaste gällande revidering
  • Författare/red: Solem, I. H., Alseth, B., Eriksen, E., & Smestad, B.
  • Titel: Tal och Tanke 2: Matematikundervisning från årskurs 4 till 6
  • Upplaga: 2019
  • Förlag: Studentlitteratur

Kolla om litteraturen finns på biblioteket

Sidan uppdaterades 2024-02-23