Engelska GR (A), Engelska för förskoleklass och åk 1-3, 15 hp

Observera att litteraturen i kursplanen kan ändras/revideras fram till: 
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren 

Skriv ut eller spara kursplanen som PDF

Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.

 

För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.


Versioner:

Kursplan för:
Engelska GR (A), Engelska för förskoleklass och åk 1-3, 15 hp
English (BA), English for Primary School and Preschool, 15 credits

Allmänna data om kursen

  • Kurskod: EN018G
  • Ämne huvudområde: Engelska
  • Nivå: Grundnivå
  • Progression: (A)
  • Högskolepoäng: 15
  • Fördjupning vs. Examen: G1N - Kursen ligger på grundnivå och har endast gymnasiala förkunskapskrav.
  • Utbildningsområde: Humaniora 100%
  • Ansvarig fakultet: Fakulteten för humanvetenskap
  • Ansvarig institution: Humaniora och samhällsvetenskap
  • Fastställd: 2011-10-28
  • Senast ändrad: 2023-05-25
  • Giltig fr.o.m: 2023-08-14

Syfte

Den studerande ska utveckla sin förmåga att använda engelska muntligt och skriftligt samt förstå, tolka och diskutera engelskspråkiga kulturuttryck och litteratur från ett barn- och könsperspektiv. Den studerande ska också inhämta och använda ämnesdidaktisk kunskap och lära sig att betygsätta och utvärdera andras arbete.

Lärandemål

Efter genomgången kurs ska den studerande
- förstå och kunna producera ändamålsenligt talad och skriven engelska på olika
stilnivåer
- kunna samarbeta med andra studenter för att utveckla, förbättra och kritiskt
förhålla sig till sin egen och andra studenters muntliga och skriftliga språkfärdighet
i engelska
- visa kunskap om och förståelse av engelsk grammatik som ett språksystem samt
använda denna kunskap för att utveckla sitt språk både muntligt och skriftligt
- redovisa kunskap om och förståelse av enskilda engelskspråkiga barnlitterära
verk samt visa förmåga att med relevanta begrepp läsa, förstå, tolka samt
diskutera dessa verk
- visa förmåga till kritiskt och mångsidigt tänkande i relation till engelskspråkig
barnlitteratur från olika kulturer
- förstå och kunna förmedla värdegrundsbaserade budskap genom barnlitteratur,
folkberättelser, sång och så vidare
- kunna analysera barnlitteratur ut ett intersektionellt perspektiv med fokus på etnicitet och genus
- kunna analysera sin egen inlärning och språkliga förmåga samt därigenom
ha ökat sin lyhördhet för andras engelsklärande
- kunna applicera och pröva vunna insikter från internationell didaktisk forskning i
ämnesområdet i undervisningssituationer
- kunna använda och tillämpa vunna insikter och ökad didaktisk och ämnesdidaktisk
kunskap i kreativa och innovativa diskussioner om undervisning och
undervisningssituationer
- kunna redogöra för ett mångsidigt didaktiskt perspektiv på ämnet engelska
- kunna tillämpa ämnesdidaktiska resonemang och metoder för bedömning och
betygsättning med utgångspunkt i skolans styrdokument
- kunna demonstrera ämnesdidaktiska färdigheter i att framföra
värdegrundsbaserade arbeten och kunna diskutera och förstå likheterna och
skillnaderna mellan teoribaserad kunskap och att omsätta teori i praktik.

Innehåll

Kursen omfattar två delmoment:
1. Engelsk grammatik och ämnesdidaktik, 9 hp
2. Engelskspråkiga länders barnlitteratur och språkfärdighet, 6 hp

Behörighet

Grundläggande behörighet + Engelska 6, Matematik 2a eller 2b eller 2c, Naturkunskap 1b eller 1a1+1a2, Samhällskunskap 1b eller 1a1+1a2
(Äldre gymnasiebetyg)

Urvalsregler

Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.

Undervisning

Undervisningen anpassas till lärandemålen för kursen så att föreläsningar är huvudform för kunskapsmålen, seminarier är huvudform för insikter och förståelse. Gruppövningar utgör grundform där studenten tränar kursens färdighetsmål.

Examination

M100: Engelsk grammatik och ämnesdidaktik, 9 hp
Betygsskala: På kursen ges något av betygen A, B, C, D, E, Fx och F. A - E är Godkänt, Fx och F är underkänt.

M200: Engelskspråkiga länders barnlitteratur och språkfärdighet, 6 hp
Betygsskala: På kursen ges något av betygen A, B, C, D, E, Fx och F. A - E är Godkänt, Fx och F är underkänt.

1. Engelsk grammatik och ämnesdidaktik, 9 hp
(English Grammar and Subject Didactics, 9 credits)
Kunskapsredovisning sker dels i form av skriftlig produktion som bedöms
under kursens gång, och dels i form av kunskapsövningar och avslutande skriftliga prov.

2. Engelskspråkiga länders barnlitteratur och språkfärdighet, 6 hp
(2. Children's Literature in English-Speaking Countries, and Oral Proficiency, 6 credits)
Kunskapsredovisning sker dels i form av diskussioner, analysbetonade tolkningar och redovisningar med ämnesdidaktiskt innehåll, dels i form av varierande muntliga övningar, muntliga redovisningar med presentationsteknik.


En student, som utan godkänt resultat har genomgått två prov för en kurs eller del av en kurs, har rätt att få en annan examinator utsedd, om inte särskilda skäl talar mot det (högskoleförordningen). Ansökan om att få en ny examinator utsedd skall vara skriftlig och ställs till den instans som utser examinator.

Om student har ett beslut från samordnaren vid Mittuniversitetet om pedagogiskt stöd vid funktionsnedsättning, har examinator rätt att ge anpassad examination för studenten.

Att delta i prov i betygshöjande syfte, s k plussning, är inte tillåtet vid Mittuniversitetet.

Länk till ämnesspecifika betygskriterier: www.miun.se/betygskriterier

Begränsning av examination

Studenter antagna till tidigare version av kursen har rätt att examinera 3 gånger inom loppet av 1 år enligt den kursplanen. Därefter överförs studenterna till denna kursplan.

Betygsskala

På kursen ges något av betygen A, B, C, D, E, Fx och F. A - E är Godkänt, Fx och F är underkänt.

Övrig information

Kursbevis, tillgodoräknanden, överklaganden m m regleras i Högskoleförordningen.

Litteratur

Välj litteraturlista:

Obligatorisk litteratur

Moment: 1

Författare/red: Estling Vannestål, Maria
Titel: University Grammar of English with a Swedish Perspective
Upplaga: 2015, 2:a upplagan (eller senaste upplagan)
Förlag: Studentlitteratur
Kommentar: 540 sidor

Författare/red: Keaveney, Sharon and Lundberg, Gun
Titel: Early Language Learning and Teaching: Pre-A1-A2
Upplaga: 2019
Förlag: Studentlitteratur AB

Författare/red: Lundberg, Gun
Titel: De första årens engelska : förskoleklass till åk 6 - på vetenskaplig grund
Upplaga: 2020, eller senaste upplagan
Förlag: Studentlitteratur AB

Författare/red: Lynne, Cameron
Titel: Teaching Languages to Young Learners
Upplaga: 2001, eller senaste upplagan
Förlag: Cambridge University Press
Kommentar: Finns som e-bok


**Moment: 2**

Författare/red: Arbetsmaterial tillhandahålls av institutionen.
Kommentar: Ytterligare kursmaterial finns i lärplattformen.


#### Referenslitteratur

Författare/red: Council of Europe
Titel: Common European Framework of Reference for Languages (CEFR)
Webbadress: https://www.coe.int/en/web/common-european-framework-reference-languages/level-descriptions

Författare/red: Skolverket
Titel: Kommentarmaterial till kursplanen i engelska – grundskolan
Webbadress: https://www.skolverket.se/getFile?file=9786

Författare/red: Skolverket
Titel: Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet
Upplaga: Nu gällande läroplan


Den obligatoriska litteraturen kan användas i modul 1 och 2. Andra kursmaterial tillhandahålls av engelskämnet.

Obligatorisk litteratur

Moment: 1

Författare/red: Estling Vannestål, Maria
Titel: University Grammar of English with a Swedish Perspective
Upplaga: 2015, 2:a upplagan (eller senaste upplagan)
Förlag: Studentlitteratur
Kommentar: 540 sidor

Författare/red: Keaveney, Sharon and Lundberg, Gun
Titel: Early Language Learning and Teaching: Pre-A1-A2
Upplaga: 2019
Förlag: Studentlitteratur AB

Författare/red: Lundberg, Gun
Titel: De första årens engelska : förskoleklass till åk 6 - på vetenskaplig grund
Upplaga: 2020, eller senaste upplagan
Förlag: Studentlitteratur AB

Författare/red: Lynne, Cameron
Titel: Teaching Languages to Young Learners
Upplaga: 2001, eller senaste upplagan
Förlag: Cambridge University Press
Kommentar: Finns som e-bok


**Moment: 2**

Författare/red: Arbetsmaterial tillhandahålls av institutionen.
Kommentar: Ytterligare kursmaterial finns i lärplattformen.


#### Referenslitteratur

Författare/red: Council of Europe
Titel: Common European Framework of Reference for Languages (CEFR)
Webbadress: https://www.coe.int/en/web/common-european-framework-reference-languages/level-descriptions

Författare/red: Skolverket
Titel: Kommentarmaterial till kursplanen i engelska – grundskolan
Webbadress: https://www.skolverket.se/getFile?file=9786

Författare/red: Skolverket
Titel: Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet
Upplaga: Nu gällande läroplan


Den obligatoriska litteraturen kan användas i modul 1 och 2. Andra kursmaterial tillhandahålls av engelskämnet.

Kolla om litteraturen finns på biblioteket

Sidan uppdaterades 2024-02-23