Företagsekonomi GR (A), Hållbart företagande, 7,5 hp
Observera att kurslitteraturen kan ändras/revideras fram till:
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren
Skriv ut eller spara kursplanen som PDF
Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.
För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.
Kursplan för:
Företagsekonomi GR (A), Hållbart företagande, 7,5 hp
Business Administration Ba (A), Sustainable Business, 7,5 credits
Allmänna data om kursen
- Kurskod: FÖ054G
- Ämne huvudområde: Företagsekonomi
- Nivå: Grundnivå
- Progression: (A)
- Högskolepoäng: 7,5
- Fördjupning vs. Examen: G1N - Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav
- Utbildningsområde: Samhällsvetenskapliga området 100%
- Ansvarig institution: Ekonomi, geografi, juridik och turism
- Fastställd: 2024-02-16
- Giltig fr.o.m: 2024-09-02
Syfte
Kursen syftar till att ge studenten grundläggande kunskaper om vad hållbart företagande innebär.
Lärandemål
Efter genomgången kurs ska den studerande kunna:
- redogöra för begreppet hållbar utveckling samt hållbart företagande
- analysera ett företags miljöarbete
- redogöra för miljöledningssystem både teoretiskt samt praktiskt
Innehåll
Breddkurs. Kursen belyser företagande utifrån ett hållbarhetsperspektiv. Hållbarhetsbegreppet diskuteras utifrån ekonomiska, sociala samt miljömässiga dimensioner.
Behörighet
Grundläggande behörighet
Urvalsregler
Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.
Undervisning
Campuskurs
Undervisningen kan bestå av föreläsningar, gästföreläsningar, seminarier, olika former av övningar och olika former av näringslivsinslag. Vid seminarier gäller obligatorisk närvaro.
Distanskurs
Undervisningen består av utlagt material och kommunikation i ett nätbaserat undervisningsprogram, samt obligatoriska inlämningsuppgifter. Distanskursen har inga fysiska träffar, förutom i de fall en skriftlig individuell salstentamen förekommer. Tillgång till dator med internetuppkoppling krävs för fullgörande av de i kursen ingående uppgifterna.
Undervisningsspråk kan vara svenska eller engelska.
Eget studentansvar: Studenten ansvarar själv för det egna lärandet och förväntas att självständigt söka information samt ta eget ansvar i såväl enskilda som gemensamma arbeten.
Begränsning av undervisningen: lärarledd undervisning samt stöd från kursansvarig lärare erbjuds endast i samband med det kurstillfälle då studenten antas till kursen.
Examination
2001: Skriftlig inlämningsuppgift 1
Betygsskala: Tvågradig skala
2002: Skriftlig inlämningsuppgift 2
Betygsskala: Tvågradig skala
2003: Salstentamen, 7,5 hp
Betygsskala: Sju-gradig skala, A-F o Fx
Campuskurs och distanskurs:
Examination sker genom skriftlig individuell tentamen, även obligatoriska undervisningsinslag ska vara avklarade innan kursbetyg fastställs.
Om en student har ett beslut från samordnaren vid Mittuniversitetet om pedagogiskt stöd vid funktionsnedsättning, har examinator rätt att ge anpassad examination för studenten.
Länk till ämnesspecifika betygskriterier: www.miun.se/betygskriterier.
Begränsning av examination
Studenter registrerade på denna version av kursplan har rätt att examineras tre (3) gånger inom loppet av ett (1) år enligt denna kursplan. Därefter gäller senaste version av kursplan.
Betygsskala
Sju-gradig skala, A-F o Fx
Övrig information
Kursbevis, tillgodoräknande, överklagande m.m. regleras i Högskoleförordningen.
Kursen är en breddkurs och kan ingå i examen men kan inte ersätta annan kurs på grundläggande nivå i företagsekonomi A/B.
Litteratur
Obligatorisk litteratur
- Författare/red: Ammenberg, J.
- Titel: Miljömanagement: Miljö- och hållbarhetsarbete i företag och andra organisationer
- Upplaga: Senaste upplagan
- Förlag: Studentlitteratur
- Författare/red: Ottosson, M., & Parment, A.
- Titel: Hållbar marknadsföring: hur sociala, miljömässiga och ekonomiska hänsynstaganden kan bidra till hållbara företag och marknader
- Upplaga: Senaste upplagan
- Förlag: Studentlitteratur
Vetenskapliga artiklar samt annat utdelat material tillkommer.
Kolla om litteraturen finns på biblioteket