Grafisk design GR (B), Projektanalys och praktik, 30 hp

Observera att kurslitteraturen kan ändras/revideras fram till: 
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren 

Skriv ut eller spara kursplanen som PDF

Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.

 

För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.


Versioner:

Kursplan för:
Grafisk design GR (B), Projektanalys och praktik, 30 hp
Graphic Design BA (B), Project Analysis and Internship, 30 higher education credits

Allmänna data om kursen

  • Kurskod: GD020G
  • Ämne huvudområde: Grafisk design
  • Nivå: Grundnivå
  • Progression: (B)
  • Högskolepoäng: 30
  • Fördjupning vs. Examen: G2F - Kursen ligger på grundnivå och fordrar minst 60 hp kurs(er) på grundnivå som förkunskapskrav.
  • Utbildningsområde: Design 100%
  • Ansvarig fakultet: Fakulteten för naturvetenskap, teknik och medier
  • Ansvarig institution: Medie- och kommunikationsvetenskap
  • Fastställd: 2007-04-11
  • Senast ändrad: 2015-01-21
  • Giltig fr.o.m: 2015-01-19

Syfte

Kursens syfte är att studenten i nära samarbete med en praktikplats ska få möjlighet att tillämpa de analysverktyg och de kommunikativa arbetsprocesser som tidigare har studerats teoretiskt.

Lärandemål

Efter godkänd kurs ska studenten:
– Ha god kännedom om kommunikativa processer och arbetsuppgifter på en arbetsplats inriktad mot grafisk design.
– Utifrån designprocessen kunna formulera och sammanställa en strategisk designanalys av god kvalité till en extern uppdragsgivare.
– Kunna formulera och sammanställa en designlösning av god kvalité till en extern uppdragsgivare.

Innehåll

Kursen innehåller praktiskt arbete inom grafisk design, samt en arbetsplatsrapport som syftar till att belysa den strategiska grafiska kommunikationens koppling till den dagliga verksamheten och effektiviteten i den utvalda organisationen. I kursen ingår fyra introduktionsveckor, tolv veckor med praktiskt arbete och datainsamling inom grafisk design och kommunikation, fyra veckor med sammanställning och slutseminarier. Studenten söker själv praktikplats med stöd från kursens lärare.

Behörighet

Högskolestudier om 120 hp, varav Medie- och kommunikationsvetenskap, 60 hp, samt Grafisk design, minst 60 hp. Följande kurser ska ingå i ovanstående: Strategisk kommunikation B GR (B), 7,5 hp, Vetenskaplig metod GR (B), 7,5 hp,Vetenskaplig rapport GR (B), 7,5 hp, Arbetsplatsförlagt projekt GR (B), 9 hp, Kommunikativ design GR (B), 7,5 hp och Förpackningsdesign GR (B), 7,5 hp. Arbetsprov i form av portfolio på CD eller papper (t ex uppsatser, grafiska designlösningar). I provet kan en personlig intervju ingå. Sökande rangordnas efter samlad bedömning av arbetsprover, betyg och eventuell intervju.

Urvalsregler

Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.

Undervisning

Undervisningen består av introducerande föreläsningar, intern och extern handledning, och seminarier.

Examination

För godkänt på momentet krävs godkänt på två individuella uppgifter samt en muntlig uppgift. Ytterligare instruktioner om examination redovisas i det PM som delas ut vid kursstart. Obligatorisk närvaro gäller slutseminarium.
Betygskriterier för ämnet finns på www.miun.se/betygskriterier.

Betygsskala

På kursen ges något av betygen A, B, C, D, E, Fx och F. A - E är Godkänt, Fx och F är underkänt.

Övrig information

Mindre ändringar i kursens innehåll och former kan ske. Eventuella kostnader för resor och material bekostas av studenten. Mer detaljerad information om kursen och examinationskriterier lämnas i kurs-PM i anslutning till kursstart.

Litteratur

Välj litteraturlista:

Obligatorisk litteratur

  • Författare/red: Steven Heller, Audrey Bennett
  • Titel: Design Studies: Theory and Research in Graphic Design
  • Upplaga: 2006
  • Förlag: PRINCETON ARCHITECTURAL PRESS
  • Kommentar: ISBN13: 9781568985862

Samt institutionsproducerat material. Övrig litteratur väljs i samråd med kursansvarig lärare.

Kolla om litteraturen finns på biblioteket

Sidan uppdaterades 2024-08-15