Grafisk design GR (C), Förpackningsdesign, 15 hp

Observera att kurslitteraturen kan ändras/revideras fram till: 
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren 

Skriv ut eller spara kursplanen som PDF

Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.

 

För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.


Versioner:

Kursplan för:
Grafisk design GR (C), Förpackningsdesign, 15 hp
Graphic Design BA (C), Packaging Design, 15 Credits

Allmänna data om kursen

  • Kurskod: GD031G
  • Ämne huvudområde: Grafisk design
  • Nivå: Grundnivå
  • Progression: (C)
  • Högskolepoäng: 15
  • Fördjupning vs. Examen: G2F - Kursen ligger på grundnivå och fordrar minst 60 hp kurs(er) på grundnivå som förkunskapskrav.
  • Utbildningsområde: Design 100%
  • Ansvarig fakultet: Fakulteten för naturvetenskap, teknik och medier
  • Ansvarig institution: Medie- och kommunikationsvetenskap
  • Fastställd: 2009-10-26
  • Senast ändrad: 2013-09-29
  • Giltig fr.o.m: 2013-01-20

Syfte

Syftet med kursen är att studenten ska fördjupa sina kunskaper inom förpackningsdesignområdet. Självständig praktisk problemlösning är grunden i kursen.

Lärandemål

Efter godkänd kurs ska studenten kunna:
- förpackningens betydelse i ett historiskt och nutidsperspektiv.
- värdera förpackningens kommunikativa roll
- skriva en uppdragsbeskrivning för ett förpackningsdesignprojekt
- med hög idé- och hantverkshöjd praktiskt och kreativt utföra förpackningsdesignprojekt utifrån en uppdragsbeskrivning.
- analysera den egna kreativa processen i ett förpackningsdesignprojekt.
- i text och bild förklara, motivera och presentera självständiga designbeslut i ett förpackningsdesignprojekt.
- välja ut lämplig tryckmetod för en förpackningsdesignlösning.

Innehåll

Förpackningen utifrån ett historiskt och nutidsperspektiv
– Relevant lagstiftning och märkning
– Förpackningslogistik
– Analys av en förpackningskedja.
– Studier av det praktiska hantverket i grafisk design i ett förpackningsdesignprojekt.
– Fördjupade studier av den egna kreativa processen i ett förpackningsdesignprojekt.
– Enskild presentation och motivation av resultatet av ett självständigt förpackningsdesignprojekt

Behörighet

Typografi och form GR (A) 7,5 hp, Digital bildhantering och illustration GR (A) 7,5 hp, Grafisk designhistoria och magasinprojekt GR (A) 7,5 hp, Webbdesign GR (A) 7,5 hp. Kommunikativ förpackningsdesign GR (B) 7,5 hp, Avancerad typografi GR (B) 6 hp, Arbetsplatsförlagt projekt GR (B) 9 hp samt Grafiskt förpackningsprojekt GR (B) 7,5 hp. Medie- och kommunikationsvetenskap GR (A) 30 hp. Medie- och kommunikationsvetenskap GR (B) 22,5 hp, inklusive Vetenskaplig rapport 7,5 hp.

Urvalsregler

Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.

Undervisning

Undervisningen består av föreläsningar, praktiska övningsuppgifter och genomgångar.

Kursen kan ges på engelska.

Examination

Betyget baseras på individuella inlämningsuppgifter samt skriftliga och praktiska examinationer. Obligatorisk närvaro gäller vid vissa föreläsningar, handledningar och övningar samt vid samtliga seminarier och genomgångar.
Praktiska övningar i kreativt idéskapande.

Betygskriterier för ämnet finns på www.miun.se/betygskriterier.

Betygsskala

På kursen ges något av betygen A, B, C, D, E, Fx och F. A - E är Godkänt, Fx och F är underkänt.

Övrig information

Undervisning, övningar och studiebesök kan förläggas till helg- och kvällstid. Studiebesök på andra orter än Sundsvall kan förekomma.

Eventuella kostnader för resor och material bekostas av studenten.
Att plagiera är inte tillåtet och kommer att resultera i att anmälan lämnas in till rektor.

Litteratur

Välj litteraturlista:

Obligatorisk litteratur

  • Författare/red: Brunnström Lasse
  • Titel: Svensk designhistoria
  • Upplaga: 2010
  • Förlag: Raster förlag
  • Författare/red: Eskilson Stephen
  • Titel: Graphic Design a New History
  • Upplaga: 2012
  • Förlag: Laurence King
  • Författare/red: Johansson, Kaj
  • Titel: Grafisk kokbok 3.0 : guiden till grafisk produktion
  • Upplaga: 2006
  • Förlag: Bokförlaget Arena AB

Referenslitteratur

  • Författare/red: Andersson, Peter
  • Titel: Tetra: historien om dynastin Rausing
  • Upplaga: 2004
  • Förlag: Norstedts Akademiska Förlag
  • Författare/red: Gejko Fjodor, Helmut Schmid
  • Titel: Gestaltung Ist Haltung/Design Is Attitude
  • Upplaga: 2007
  • Förlag: Birkhäuser
  • Kommentar: ISBN13: 9783764375096
  • Författare/red: Hamilton, Carl
  • Titel: Absolut: historien om flaskan
  • Upplaga: 2004
  • Förlag: Norstedts Akademiska
  • Författare/red: Julius Wiedemann Gisela Kozak
  • Titel: Package Design Now!
  • Upplaga: 2008
  • Förlag: Taschen
  • Kommentar: ISBN13: 9783822840313
  • Författare/red: Lewis, Richard W
  • Titel: Absolut Book: The Absolut Vodka Advertising Story
  • Upplaga: 1999
  • Förlag: Journey Editions
  • Författare/red: Mason, Daniel
  • Titel: Materials, Process, Print: Creative Ideas for Graphic Design
  • Upplaga: 2007
  • Förlag: Laurence King
  • Författare/red: Mollerup, Per
  • Titel: Collapsibles
  • Upplaga: 2006
  • Förlag: Thames & Hudson
  • Författare/red: Stephane Pincas Marc Loiseau
  • Titel: A History of Advertising
  • Upplaga: 2008
  • Förlag: Taschen
  • Kommentar: ISBN13: 9783836502122
  • Författare/red: Torekull, Bertil
  • Titel: Historien om IKEA : Ingvar Kamprad berättar för Bertil Torekull
  • Upplaga: 2006
  • Förlag: Wahlström & Widstrand

Institutionsproducerat material.

Kolla om litteraturen finns på biblioteket

Sidan uppdaterades 2024-08-15