Grafisk design GR (C), Förpackningsdesign, 15 hp
Observera att kurslitteraturen kan ändras/revideras fram till:
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren
Skriv ut eller spara kursplanen som PDF
Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.
För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.
Kursplan för:
Grafisk design GR (C), Förpackningsdesign, 15 hp
Graphic Design BA (C), Packaging Design, 15 Credits
Allmänna data om kursen
- Kurskod: GD031G
- Ämne huvudområde: Grafisk design
- Nivå: Grundnivå
- Progression: (C)
- Högskolepoäng: 15
- Fördjupning vs. Examen: G2F - Kursen ligger på grundnivå och fordrar minst 60 hp kurs(er) på grundnivå som förkunskapskrav.
- Utbildningsområde: Design 100%
- Ansvarig fakultet: Fakulteten för naturvetenskap, teknik och medier
- Ansvarig institution: Medie- och kommunikationsvetenskap
- Fastställd: 2009-10-26
- Senast ändrad: 2014-11-22
- Giltig fr.o.m: 2015-01-19
Syfte
Syftet med kursen är att studenten ska fördjupa sina kunskaper inom förpackningsdesignområdet. Självständig praktisk problemlösning är grunden i kursen.
Lärandemål
Efter godkänd kurs ska studenten kunna:
- förpackningens betydelse i ett historiskt och nutidsperspektiv.
- värdera förpackningens kommunikativa roll
- skriva en uppdragsbeskrivning för ett förpackningsdesignprojekt
- med hög idé- och hantverkshöjd praktiskt och kreativt utföra förpackningsdesignprojekt utifrån en uppdragsbeskrivning.
- analysera den egna kreativa processen i ett förpackningsdesignprojekt.
- i text och bild förklara, motivera och presentera självständiga designbeslut i ett förpackningsdesignprojekt.
- välja ut lämplig tryckmetod för en förpackningsdesignlösning.
Innehåll
Förpackningen utifrån ett historiskt och nutidsperspektiv
– Relevant lagstiftning och märkning
– Förpackningslogistik
– Analys av en förpackningskedja.
– Studier av det praktiska hantverket i grafisk design i ett förpackningsdesignprojekt.
– Fördjupade studier av den egna kreativa processen i ett förpackningsdesignprojekt.
– Enskild presentation och motivation av resultatet av ett självständigt förpackningsdesignprojekt
Behörighet
Typografi och form GR (A) 7,5 hp, Digital bildhantering och illustration GR (A) 7,5 hp, Grafisk designhistoria och magasinformgivning GR (A) 7,5 hp, Webbdesign GR (A) 7,5 hp. Kommunikativ förpackningsdesign GR (B) 7,5 hp, Avancerad typografi GR (B) 6 hp, Arbetsplatsförlagt projekt GR (B) 9 hp samt Grafiskt förpackningsprojekt GR (B) 7,5 hp. Medie- och kommunikationsvetenskap GR (A) 30 hp. Medie- och kommunikationsvetenskap GR (B) 22,5 hp, inklusive Vetenskaplig rapport 7,5 hp.
Urvalsregler
Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.
Undervisning
Undervisningen består av föreläsningar, praktiska övningsuppgifter och genomgångar.
Kursen kan ges på engelska.
Examination
Betyget baseras på individuella inlämningsuppgifter samt skriftliga och praktiska examinationer. Obligatorisk närvaro gäller vid vissa föreläsningar, handledningar och övningar samt vid samtliga seminarier och genomgångar.
Praktiska övningar i kreativt idéskapande.
Betygskriterier för ämnet finns på www.miun.se/betygskriterier.
Betygsskala
På kursen ges något av betygen A, B, C, D, E, Fx och F. A - E är Godkänt, Fx och F är underkänt.
Övrig information
Undervisning, övningar och studiebesök kan förläggas till helg- och kvällstid. Studiebesök på andra orter än Sundsvall kan förekomma.
Eventuella kostnader för resor och material bekostas av studenten.
Att plagiera är inte tillåtet och kommer att resultera i att anmälan lämnas in till rektor.
Litteratur
Obligatorisk litteratur
- Titel: Förpackningsguiden, ECR (Efficient Consumer Response)
- Upplaga: Senaste upplagan
- Webbadress: http://www.ecr.se/publikationer/forpackningsguiden
- Kommentar: http://www.ecr.se/publikationer/bestall-publikation (Beställ som häfte)
- Titel: Handbok för wellpappförpackingar, Svenska Wellpapp Föreningen
- Upplaga: Senaste upplagan
- Webbadress: http://www.swif.se/bestallningsformular/
- Författare/red: Brunnström Lasse
- Titel: Svensk designhistoria
- Upplaga: Senaste upplagan
- Förlag: Raster förlag
- Författare/red: Eskilson Stephen
- Titel: Graphic Design a New History
- Upplaga: Senaste upplagan
- Förlag: Laurence King
- Författare/red: Johansson, Kaj
- Titel: Grafisk kokbok 3.0 : guiden till grafisk produktion
- Upplaga: Senaste upplagan
- Förlag: Bokförlaget Arena AB
- Författare/red: Marianne R Klimchuk, Sandra A Krasovec
- Titel: Packaging Design - Successful Product Branding from Concept to Shelf
- Upplaga: Senaste upplagan
- Förlag: John Wiley & Sons Inc,
Referenslitteratur
- Författare/red: Andersson, Peter
- Titel: Tetra: historien om dynastin Rausing
- Upplaga: Senaste upplagan
- Förlag: Norstedts Akademiska Förlag
- Författare/red: Gejko Fjodor, Helmut Schmid
- Titel: Gestaltung Ist Haltung/Design Is Attitude
- Upplaga: Senaste upplagan
- Förlag: Birkhäuser
- Författare/red: Hamilton, Carl
- Titel: Absolut: historien om flaskan
- Upplaga: Senaste upplagan
- Förlag: Norstedts Akademiska
- Författare/red: Julius Wiedemann Gisela Kozak
- Titel: Package Design Now!
- Upplaga: Senaste upplagan
- Förlag: Taschen
- Författare/red: Lewis, Richard W
- Titel: Absolut Book: The Absolut Vodka Advertising Story
- Upplaga: Senaste upplagan
- Förlag: Journey Editions
- Författare/red: Mason, Daniel
- Titel: Materials, Process, Print: Creative Ideas for Graphic Design
- Upplaga: Senaste upplagan
- Förlag: Laurence King
- Författare/red: Mollerup, Per
- Titel: Collapsibles
- Upplaga: Senaste upplagan
- Förlag: Thames & Hudson
- Författare/red: Stephane Pincas Marc Loiseau
- Titel: A History of Advertising
- Upplaga: Senaste upplagan
- Förlag: Taschen
- Författare/red: Torekull, Bertil
- Titel: Historien om IKEA : Ingvar Kamprad berättar för Bertil Torekull
- Upplaga: Senaste upplagan
- Förlag: Wahlström & Widstrand
Institutionsproducerat material.
Kolla om litteraturen finns på biblioteket