Grafisk design GR (C), Förpackningsdesign, 15 hp

Observera att kurslitteraturen kan ändras/revideras fram till: 
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren 

Skriv ut eller spara kursplanen som PDF

Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.

 

För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.


Versioner:

Kursplan för:
Grafisk design GR (C), Förpackningsdesign, 15 hp
Graphic Design BA (C), Packaging Design, 15 Higher Education Credits

Allmänna data om kursen

  • Kurskod: GD031G
  • Ämne huvudområde: Grafisk design
  • Nivå: Grundnivå
  • Progression: (C)
  • Högskolepoäng: 15
  • Fördjupning vs. Examen: G2F - Kursen ligger på grundnivå och fordrar minst 60 hp kurs(er) på grundnivå som förkunskapskrav.
  • Utbildningsområde: Design 100%
  • Ansvarig fakultet: Fakulteten för naturvetenskap, teknik och medier
  • Ansvarig institution: Institutionen för informationsteknologi och medier
  • Fastställd: 2009-10-26
  • Giltig fr.o.m: 2010-07-01

Syfte

Syftet med kursen är att studenten ska fördjupa sina kunskaper inom förpackningsdesignområdet. Självständig praktisk problemlösning är grunden i kursen.

Lärandemål

Efter godkänd kurs ska studenten kunna:
- förpackningens betydelse i ett historiskt och nutidsperspektiv.
- värdera förpackningens kommunikativa roll och tillämpa relevant lagstiftning och märkning i ett förpackningsdesignprojekt.
- analysera och kritiskt diskutera förpackningslogistik
- skriva en uppdragsbeskrivning för ett förpackningsdesignprojekt
- med hög idé- och hantverkshöjd praktiskt och kreativt utföra förpackningsdesignprojekt utifrån en uppdragsbeskrivning.
- analysera den egna kreativa processen i ett förpackningsdesignprojekt.
- i text och bild förklara och motivera självständiga designbeslut i ett förpackningsdesignprojekt.
- välja ut lämplig tryckmetod för en förpackningsdesignlösning.

Innehåll

Förpackningen utifrån ett historiskt och nutidsperspektiv
– Relevant lagstiftning och märkning
– Förpackningslogistik
– Analys av en förpackningskedja.
– Studier av det praktiska hantverket i grafisk design i ett förpackningsdesignprojekt.
– Fördjupade studier av den egna kreativa processen i ett förpackningsdesignprojekt.
– Enskild presentation och motivation av resultatet av ett självständigt förpackningsdesignprojekt

Behörighet

Grafisk design, 60 hp, innefattande Typografi och form, 7,5 hp, Digital bildhantering och illustration, 7,5 hp, Kommunikativ förpackningsdesign, 7,5 hp, Avancerad typografi, 6 hp, Arbetsplatsförlagt projekt, 9 hp, samt Grafiskt förpackningsprojekt, 7,5 hp. Medie- och kommunikationsvetenskap GR (A), 30 hp. Medie- och kommunikationsvetenskap GR (B), 22,5 hp, inklusive Vetenskaplig rapport, 7,5 hp.

Urvalsregler

Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.

Undervisning

Undervisningen består av föreläsningar, praktiska övningsuppgifter och genomgångar.

Examination

Betyget baseras på individuella inlämningsuppgifter samt skriftliga och praktiska examinationer. Obligatorisk närvaro gäller vid vissa föreläsningar, handledningar och övningar samt vid samtliga seminarier och genomgångar.
Praktiska övningar i kreativt idéskapande.

Betygskriterier för ämnet finns på www.miun.se/betygskriterier.

Betygsskala

På kursen ges något av betygen A, B, C, D, E, Fx och F. A - E är Godkänt, Fx och F är underkänt.

Övrig information

Undervisning, övningar och studiebesök kan förläggas till helg- och kvällstid. Studiebesök på andra orter än Sundsvall kan förekomma. Kursen kan ges på engelska.
Eventuella kostnader för resor och material bekostas av studenten.

Litteratur

Välj litteraturlista:

Obligatorisk litteratur

  • Författare/red: Dominic, Chris
  • Titel: Förpackningslogistik
  • Upplaga: 1968
  • Förlag: Packforsk
  • Kommentar: Beställs centralt från kursansvarig lärare
  • Författare/red: Stewart, Bill
  • Titel: Packaging Design
  • Upplaga: 2007
  • Förlag: Laurence King
  • Kommentar: Engelska

Referenslitteratur

  • Författare/red: Andersson, Peter
  • Titel: Tetra: historien om dynastin Rausing
  • Upplaga: 2004
  • Förlag: Norstedts Akademiska Förlag
  • Författare/red: Hamilton, Carl
  • Titel: Absolut: historien om flaskan
  • Upplaga: 2004
  • Förlag: Norstedts Akademiska
  • Författare/red: Julius Wiedemann Gisela Kozak
  • Titel: Package Design Now!
  • Upplaga: 2008
  • Förlag: Taschen
  • Kommentar: ISBN13: 9783822840313
  • Författare/red: Lewis, Richard W
  • Titel: Absolut Book: The Absolut Vodka Advertising Story
  • Upplaga: 1999
  • Förlag: Journey Editions
  • Författare/red: Stephane Pincas Marc Loiseau
  • Titel: A History of Advertising
  • Upplaga: 2008
  • Förlag: Taschen
  • Kommentar: ISBN13: 9783836502122
  • Författare/red: Torekull, Bertil
  • Titel: Historien om IKEA : Ingvar Kamprad berättar för Bertil Torekull
  • Upplaga: 2006
  • Förlag: Wahlström & Widstrand

Institutionsproducerat material.

Kolla om litteraturen finns på biblioteket

Sidan uppdaterades 2024-08-15