Grafisk design GR (C), Självständigt arbete, 30 hp

Observera att kurslitteraturen kan ändras/revideras fram till: 
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren 

Skriv ut eller spara kursplanen som PDF

Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.

 

För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.


Versioner:

Kursplan för:
Grafisk design GR (C), Självständigt arbete, 30 hp
Graphic Design BA (C), Independent Work , 30 credits

Allmänna data om kursen

  • Kurskod:GD078G
  • Ämne huvudområde:Grafisk design
  • Nivå:Grundnivå
  • Progression:(C)
  • Högskolepoäng:30
  • Fördjupning vs. Examen:G2E - Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav, innehåller examensarbete för kandidatexamen
  • Utbildningsområde:Designområdet 100%
  • Ansvarig institution:Naturvetenskap, design och hållbar utveckling
  • Fastställd:2025-10-16
  • Giltig fr.o.m:2026-01-19

Syfte

Syftet med kursen är att studenten ska tillämpa sina fördjupade kunskaper i ett självständigt arbete som vetenskapligt och konstnärligt undersöker ett relevant designproblem med inriktning förpackningsdesign. Det självständiga arbetet kombinerar vetenskaplig teori och metod med konstnärligt skapande i en sammanhängande designprocess inom ämnesområdet grafisk design.

Lärandemål

Efter avslutad kurs ska studenten kunna:

  • tillämpa fördjupade kunskaper i vetenskaplig teori och metod i en grafisk designprocess.
  • redogöra för synergier mellan vetenskapliga och konstnärliga aspekter i ett designprojekt.
  • genom omvärldsanalys och samtal med branschföreträdare och relevanta intressenter skriva en relevant behovs- och uppdragsbeskrivning som kan undersökas vetenskapligt och konstnärligt i en sammanhängande designprocess.
  • planera och genomföra ett omfattande förpackningsdesignprojekt genom att i en sammanhängande process kombinera vetenskapligt skrivande, teori och metod med konstnärligt skapande.
  • förklara och reflektera över ett förpackningsdesignprojekt i utställningsform
  • kritiskt granska andra studenters designprojekt som kombinerar vetenskaplig teori och metod med konstnärligt skapande
  • reflektera över och göra kritiska bedömningar med hänsyn till relevanta etiska, samhälleliga och hållbara aspekter
  • reflektera över och göra kritiska bedömningar med hänsyn till synergier mellan vetenskapliga och konstnärliga aspekter i ett designprojekt.

Innehåll

Kursen innehåller:

  • vetenskaplig undersökning, teori och metod i ett designprojekt
  • omvärldsanalys av designproblem och designforskning
  • samtal med branschföreträdare och relevanta intressenter
  • problem- och uppdragsbeskrivning
  • opponering
  • designprojekt som kombinerar vetenskapligt och konstnärligt undersökande
  • designmetodik
  • utställningsarbete
  • reflektion muntligt, skriftligt och visuellt
  • pitch och presentationsteknik
  • portfolio

Behörighet

Grafisk design GR (B): Grafisk designetik, 7,5 hp, och Praktik, 15 hp.

Grafisk design GR (C): Förpackningsdesign, 7,5 hp, och Vetenskaplig teori och metod C, 7,5 hp.

Urvalsregler

Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.

Undervisning

Undervisningen består av föreläsningar, praktiska övningsuppgifter och genomgångar.

Studiebesök på andra orter än Sundsvall kan förekomma.

Examination

D100: Förpackningsdesignprojekt med rapport , 20 hp
Betygsskala: Sju-gradig skala, A-F o Fx

O100: Opponering, 3 hp
Betygsskala: Tvågradig skala

P100: Presentationsteknik, 1 hp
Betygsskala: Tvågradig skala

P200: Portfolio, 2 hp
Betygsskala: Tvågradig skala

U100: Digital utställning, 1 hp
Betygsskala: Tvågradig skala

U200: Fysisk utställning, 3 hp
Betygsskala: Sju-gradig skala, A-F o Fx

Betygskriterier för ämnet finns på www.miun.se/betygskriterier.


Om en student har ett besked från samordnaren vid Mittuniversitetet om pedagogiskt stöd vid funktionsnedsättning, har examinator rätt att ge anpassad examination för studenten.


Om inget annat anges ska allt skriftligt inlämnat material använda källhantering enligt APA.


Betygsskala

Sju-gradig skala, A-F o Fx

Övrig information

Eventuella kostnader för resor och material bekostas av studenten.

Litteratur

Välj litteraturlista:

Litteratur väljs utifrån det självständiga arbetets inriktning.

Litteratur väljs utifrån det självständiga arbetets inriktning.

Kolla om litteraturen finns på biblioteket

Sidan uppdaterades 2024-08-15